Persbericht

Renger Witkamp geeft college bij Universiteit van Nederland

2 november 2015

Renger Witkamp, hoogleraar Voeding en farmacologie aan de Wageningen University, geeft deze week (2-6 november) college bij de Universiteit van Nederland. Zijn thema: ‘Wat te doen en te laten als je gezonder wilt worden’. Iedere avond om 20.30 uur komt een nieuw college van een kwartier online.

Bij de Universiteit van Nederland geven elke week de beste hoogleraren korte colleges over aansprekende onderwerpen, voor een geïnteresseerd lekenpubliek. Iedere week een nieuwe hoogleraar, elke dag een nieuw college. De colleges zijn gratis te volgen via internet, en terug te kijken via de website.

Feit en fictie

Deze week worden de colleges gegeven door Renger Witkamp, hoogleraar Voeding en Farmacologie aan de Wageningen University. Zijn centraal thema is: Wat te doen en laten als je gezonder wilt worden? Witkamp benadert op een wetenschappelijke manier alle mogelijke afslankgoeroes en diëten. Volgens de hoogleraar zijn niet alle diëten per definitie onzin, maar er worden wel veel onwaarheden verkondigd.

Witkamp gaat deze week achtereenvolgens in op waarom kun je dooreten als je vol zit, hoe rem je je eetlust, hoe kun je te dik en toch gezond zijn, bestaat de ideale afslankpil, en een afrondend college over wat te doen en laten als je gezonder wilt worden.

Alle colleges op een rij:

Maandag 2 november 20.30u
1. Waarom kun je door blijven eten terwijl je eigenlijk al vol zit?
Je hebt al een amuse, voorgerecht, hoofdgerecht en toetje op, en dan is daar ineens: de kaasplank. Hoe is het mogelijk dat je door kunt blijven eten terwijl je al vol zit? Renger Witkamp, hoogleraar Voeding en Farmacologie (Wageningen UR), legt je uit wat hier de verklaring voor is en waarom dat ooit nuttig was.

Dinsdag 3 november 20.30u
2. Hoe kun je je eetlust remmen?
Denk je bij cannabis aan het krijgen van een vreetkick? Na dit college van Renger Witkamp (Wageningen UR) snap je wat het verband tussen die twee is en hoe we die kennis kunnen gebruiken om je eetlust te remmen. Klinkt goed, toch? Er is alleen één groot probleem. Welk? Dat hoor je in dit college.

Woensdag 4 november 20.30u
3. Hoe kun je te dik en toch gezond zijn?
Je kijkt naar beneden en ziet dat er zich in de loop der jaren wat vet is gaan ophopen rondom je middel. Waarom is het gevaarlijk om juist daar teveel vet te hebben? Renger Witkamp (Wageningen UR) legt uit hoe het nu precies zit met de gevaren van die extra kilootjes en of het per definitie ongezond is om wat dikker te zijn.

Donderdag 5 november 20.30u
4. Bestaat de ideale afslankpil?
Wie de ideale afslankpil bedenkt, zal daar ver-schrik-ke-lijk rijk mee worden. Renger Witkamp, hoogleraar Voeding en Farmacologie (Wageningen UR) brengt je op de hoogte van allerlei (bizarre!) pogingen in de afgelopen decennia om te komen tot die pil. Zit er een pil bij die jij zou overwegen om te nemen?

Vrijdag 20.30 6 november 20.30u
5. Wat moet je doen en laten als je gezonder wilt worden?
Slik jij de praatjes van afslankgoeroes als zoete koek? Ken jij alle dieten uit je hoofd? Renger Witkamp, hoogleraar Voeding en Farmacologie (Wageningen UR) bekijkt al deze hypes met een nuchtere en wetenschappelijke blik. Na dit praatje kun je alles wat je voorgeschoteld krijgt in de media over je gezondheid beter in perspectief plaatsen.