Schokland: werelderfgoed in mixed reality

Published on
22 september 2022

Wat als er nu eens een manier bestond om historisch werelderfgoed tot leven te wekken? Een interactieve blik om landschappen uit het verleden te ervaren? Dat kan nu met de mixed reality-app voor het UNESCO Werelderfgoed Schokland. Het Wetfutures-project gebruikt een nieuwe, immersieve technologie om wetenschap te presenteren aan het brede publiek. Het voormalige eiland Schokland in de Zuiderzee wordt beschouwd als een nationaal symbool voor de eeuwenlange strijd van de Nederlanders tegen het water.

De app is beschikbaar bij WANDER lab (Wageningen University & Research) om te testen en wordt later in 2022 officieel gelanceerd.

Door gebruikers mee te nemen naar verschillende perioden in de geschiedenis van het eiland is de app een goed instrument om wetenschappelijke data te visualiseren en om het publiek enthousiast te maken voor landschapshistorie.

Cultureel erfgoed in dynamische wetlands

Roy van Beek is universitair docent landschapsarcheologie aan Wageningen University & Research, waar hij ook projectleider is van het Europese ‘Wetfutures’-project. Dit project richt zich op cultureel erfgoed in dynamische ‘wetlands’ in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Een van die gebieden is het voormalige eiland Schokland, dat duizenden jaren bewoond was en ingrijpende landschappelijke veranderingen heeft ondergaan. In 1942 werd de Zuiderzee drooggelegd en nu ligt Schokland in een ‘polderlandschap’, met slechts een vage herinnering aan hoe het er ooit was.

Ik hoop dat deze app het verleden van Schokland voor het publiek tot leven wekt en dat het historische GIS-systeem helpt bij het beheer van dit landschap.
Dr. Roy van Beek

Deze ingrijpende veranderingen van de afgelopen eeuwen zijn in een historisch GIS-systeem (HGIS) vastgelegd. Dit veelomvattende databestand is ontwikkeld door post-doc Rowin van Lanen en Menne Kosian, onderzoeker op het gebied van ruimtelijke analyse (RCE). Het vormt de basis van de mixed reality-app die door het WANDER lab in samenwerking met Museum Schokland is ontworpen.

Zelf ervaren en verkennen

Door digitale transitie komen virtuele en werkelijke werelden samen. Dit nieuwe proces zet de manier waarop mensen informatie met elkaar delen op zijn kop. Immersieve visualisatietechnieken maken het mogelijk om kennis op een interactieve manier over te dragen. De mixed reality-app voor Schokland biedt gebruikers de kans om het historische Schokland zelf te ervaren en verkennen, zonder tussenkomst van experts.

We brengen kennis in de meest letterlijke zin naar de maatschappij. En daardoor kunnen we deze technologie voor een groot publiek toegankelijk maken.
Ioana Mereuta (WANDER lab)

Partners

Diverse partijen hebben een bijdrage geleverd aan deze film en app. Dr. Roy van Beek (Wageningen University & Research) is een van de projectleiders van het door NWO en RCE gefinancierde Europese onderzoeksproject Wetfutures, onderdeel van JPI Cultural Heritage (JPI Cultureel Erfgoed). Ioana Mereuta van WANDER lab (Wageningen University & Research) is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de mixed reality-app. Marcella Marinelli is coördinator van Werelderfgoed Schokland bij de gemeente Noordoostpolder. De film en app zullen ook een plaats krijgen in Museum Schokland.