Shanghai Ranking 2018: WUR beste in landbouwwetenschappen en levensmiddelentechnologie

Published on
20 juli 2018

Op de gebieden van landbouwwetenschappen en van levensmiddelentechnologie is Wageningen University & Research (WUR) de beste universiteit ter wereld. Dat blijkt uit de nieuwste Shanghai ranking per vakgebied. Ook in de categorieën ecologie en veterinaire wetenschappen scoort Wageningen hoog.

Het hele jaar door komen er lijstjes uit met beste universiteiten op allerlei gebieden. De Shanghai-ranglijst wordt door velen gezien als één van de meer invloedrijke rangschikkingen. Naast de ranglijst voor totale score per universiteit, die later uitkomt, heeft de Shanghai ranking ook een ranglijst per vakgebied (‘by subject’) opgesteld. Hierin zijn de scores opgenomen van universiteiten voor meer dan 50 studierichtingen binnen natuurwetenschappen, techniek, life sciences, medische en sociale wetenschappen.

Wageningen University & Research staat dus wereldwijd op nummer 1 bij de studierichtingen ‘Agricultural Sciences’ en ‘Food Science & Technology’. Bij de richtingen ecologie en veterinaire wetenschappen staat WUR op respectievelijk plek vijf en acht. Vooral bij veterinaire wetenschappen is dat een flinke stijging ten opzichte van 2017 waar WUR toen op plek 29 terug te vinden was. Bij het vakgebied ecologie is er ook een lichte winst, want in 2017 stond Wageningen nog op de zevende plaats. Een lichte daling is te zien bij ‘Geography’: daar stond WUR in 2017 nog op plek acht en is het dit jaar op de elfde plaats beland. In totaal werden meer dan 4000 universiteiten beoordeeld voor de ranglijst.

Shanghai1.jpg
Shanghai12.jpg