Studenten starten marktplaats voor ‘vintage fashion’

15 januari 2014

Tweedehands kleding kopen en verkopen via internet is enorm populair. Drie studenten Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen van Wageningen University hebben daarom besloten een soort marktplaats voor tweedehands mode te lanceren: unitedwardrobe.nl. Woensdag 15 januari kunnen daar de eerste kledingstukken worden verhandeld.

Veilig en betrouwbaar

“Via eBay of Marktplaats wordt ook al veel gehandeld in tweedehands kleding, maar daar verloopt het contact stroef. De koper moet eerst betalen en er dan maar op vertrouwen dat de verkoper de spullen opstuurt”, licht Thijs Verheul toe, één van de drie oprichters van United Wardrobe. “Bovendien kan het geleverde product er heel anders uitzien dan op de foto: een andere kleur of een vlek of scheur die niet vermeld was.” Unitedwardrobe.nl voorkomt dergelijke teleurstellingen, beweren de drie initiatiefnemers.

Online fashion community

"Ten eerste koop je niet van een anoniem persoon”, vertelt Verheul. “Het is een online fashion community.” Want om op unitedwardrobe.nl te kunnen kopen en verkopen, moet je een profiel aanmaken. En het bedrijf treedt op als bemiddelaar. Als een deal gesloten is, maakt de koper via iDEAL het geld over naar Unitedwardrobe.nl, legt Verheul uit. De verkoper krijgt direct bericht dat het geld binnen is en dat de kleding opgestuurd kan worden. “Wij houden het geld veertien dagen vast”, zegt Verheul. “Is de koper ontevreden over het geleverde product, dan brengen we haar – meestal zijn het meiden – via een chatbox in contact met de verkoper. Komen ze er niet uit, dan krijgt de verkoper haar kleding terug en de koper haar geld.”

Verdienmodel United Wardrobe

Deze diensten levert unitedwardrobe.nl natuurlijk niet gratis. Aan afnemers van kleding rekent het bedrijf €1,99 bemiddelingskosten, aanbieders dragen tien procent van hun opbrengst af. De drie studenten Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen – Thijs Verheul, Sjuul Berden en Joep Dohmen – bedachten het concept voor unitedwardrobe.nl anderhalf jaar geleden, nadat het zusje van één van de jongens teleurgesteld werd door de persoon van wie ze dacht gebruikte kleding te kopen. Het geld was al overgemaakt, maar de kleren werden niet geleverd.

Steun van StartLife

Voor de start van hun bedrijf krijgen de drie begeleiding van StartLife, dat ondernemende studenten helpt een eigen bedrijf te beginnen. Ook gaf StartLife de jonge ondernemers een lening van €7.500 euro. StartLife is een initiatief van Wageningen UR, Ontwikkelingsmaatschappij Oost NV, Provincie Gelderland, Stichting Food Valley, Kadans Biofacilities, Food Nutrition Delta, Ontwikkelingsmaatschappij Flevoland, NIOO-KNAW en Stichting kiEMT.