Studenten: WUR duurzaamste hoger onderwijsinstelling van Nederland

28 mei 2021

Studenten vinden Wageningen University & Research dit jaar de duurzaamste hoger onderwijsinstelling van Nederland. In de ranking SustainaBul, opgesteld door studenten, wordt WUR op de voet gevolgd door Van Hall Larenstein en de Universiteit van Amsterdam. Zuyd Hogeschool werd beloond met de beste best practice, met hun project WOOW naar wijken van de toekomst.

De SustainaBul toetst universiteiten en hogescholen op duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie. De duurzaamheidsranglijst voor hoger onderwijs werd voor het 10e jaar op rij door Studenten voor Morgen georganiseerd. Studenten uit het hele land werken mee aan deze ranking.

Universiteiten en hogescholen werden door studenten beoordeeld op de integratie van duurzaamheid, inclusief het werken aan de duurzaamheidsdoelen gepubliceerd door de Verenigde naties in 2015. Naast deze Sustainable Development Goals (SDG’s) werd ook gekeken hoe de integratie van duurzaamheid wordt vormgegeven binnen de thema’s onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering. Ook konden instellingen best practices in de schijnwerpers zetten.

De uitslag van de ranking werd op 28 mei 2021 bekend gemaakt tijdens de Groene Peper, het event op gebied van duurzaamheid voor mbo, hbo en wo in Nederland. Tijdens deze editie van Groene Peper werden ook de inspanningen van de mbo-instellingen benadrukt, met name de mogelijke kruisbestuivingen tussen scholen op het gebied van duurzaamheid.

De uitslag van de ranking