The Field ook voedselbron voor insecten

19 juli 2018

Op The Field – de experimentele tuin achter Vitae – gonst het van de insecten in de nieuwe bloementuin. Met een doordacht ontwerp en veel toewijding van de makers Alexandra van Zijl en Maria-Franca Dekkers is het eindelijk gelukt hier een kleurrijke bloemenzee te creëren.

The Field

Studenten en medewerkers kunnen op The Field een stuk grond in gebruik nemen voor projecten die niet passen in een regulier onderzoekprogramma of onderwijscurriculum. Een van de projecten was de aanleg van bloemenborders. Deze hebben een belangrijke functie als voedselbron voor insecten in de periode dat de bloemenweides op de campus zijn gemaaid.

Een handicap van The Field is echter de slechte bodem. Veel stukken bevatten harde lagen waar het water op blijft staan, terwijl andere delen juist zanderig en droog zijn. In een eerste ontwerp werd duidelijk waar deze plekken zitten en welke soorten in deze omstandigheden konden groeien.

Met deze kennis zijn Alexandra (landschapsarchitectuur) en Maria-Franca (plantwetenschappen) van Wageningen Student Farm (WSF) aan de slag gegaan. Daarbij hebben ze ook ingespeeld op wensen vanuit WSF en andere gebruikers van The Field. In het oude ontwerp zaten bijvoorbeeld de vakken van het daglelieproject van Seerp Wigboldus, die in stand moesten worden gehouden.

Recent heeft Seerp de door hem ontwikkelde daglelie aan Louise Fresco aangeboden. De lelie zal formeel geregistreerd worden als Hemerocallis ‘Wageningen Centennial’.

Beplanting aan de wadi

WSF wilde op het gras in de buurt van de teeltprojecten graag een ontmoetingsplek en er moest iets worden verzonnen voor de natste plek in de bloemenborders. Daarom is een wadi ontworpen op de plek met de meeste wateroverlast. Planten die de natte situatie in het oude ontwerp hebben overleefd, zijn in het voorjaar uitgegraven en langs de wadi weer terug gezet. Daar staan ze nu iets hoger in goed bewerkte en met compost bemeste grond wat ze duidelijk goed doet.

Het beplantingsplan is verder aangevuld met robuuste soorten in verschillende hoogtes en kleuren. Van alle kanten zijn de borders zijn nu mooi om naar te kijken.

WSF heeft voor de zomervakantie een onderhoudsschema opgesteld zodat de campus bewoners maar zeker ook de bijen en andere insecten op The Field het hele groeiseizoen kunnen genieten van deze mooie tuin.