THE Impact ranking: WUR scoort goed op hongerbestrijding en klimaat

21 april 2021

Wageningen University & Research (WUR) heeft een plek tussen de 300 beste universiteiten behaald in de Times Higher Education Impact Ranking 2021. WUR doet dit jaar voor het eerst mee aan deze ranglijst, die meer dan 1000 universiteiten uit de hele wereld rangschikt op basis van hun bijdrage aan de Sustainable Development Goals (SDG’s).

In totaal zijn er 17 Sustainable Development Goals; duurzaamheidsdoelen gepubliceerd door de Verenigde Naties in 2015. De THE Impact ranking 2021 kijkt naar research output (aantallen publicaties en de kwaliteit daarvan) en tegelijkertijd vragen ze wat een universiteit als organisatie zelf doet om bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelen. Voor de evaluatie wordt voor elke universiteit een score berekend op basis van vier SDG’s: drie waarop de universiteit het hoogst scoort, aangevuld met de score voor SDG 17 (wat gaat over partnerschap) om doelen te bereiken. De impact ranking bestaat inmiddels drie jaar.

Vijf SDG’s

WUR doet mee aan deze ranking op basis van vier van de 17 duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties: SDG2 Zero Hunger, SDG12 Responsible Consumption and Production, SDG13 Climate Action en SDG15 Life on land. Ook werd dus informatie aangeleverd voor de verplichte SDG17 Partnerships.

De scores van WUR voor de onderlinge SDG’s zijn:

• SDG 13 Climate Action, 25e plek
  • SDG 2 Zero Hunger, 27e plek
  • SDG 12 Responsible Consumption and Production, 101-200
  • SDG 15 Life on land, 101-200
  • SDG 17 Partnership for the goals, 301-400

Hoge score

Voor alle SDG’s scoort WUR zeer hoog (meer dan 90 punten op een totaal van 100) op het gebied van onderzoek. Ook op de gebieden van agrarisch onderwijs (SDG 2), low-carbon energy use (SDG 13), en samenwerking met lokale voedselproducenten (SDG 2) scoort de WUR hoog. Zie de website van Times Higher Education voor alle resultaten.