Twee open online cursussen (MOOCs) van WUR in wereldwijde edX top 10

22 november 2019

Twee Massive Open Online Courses (MOOCs) van Wageningen University & Research (WUR) behoren tot de beste tien van de wereld. Het gaat om The Science of Beer en Sustainable Tourism: Rethinking the Future . Helaas grepen ze naast de titel ‘beste MOOC 2019’. Die eer ging naar een cursus over het programmeren in computeromgeving Linux, gemaakt door het Franse ParisTech en de Amerikaanse universiteit Dartmouth. Aan de prijs is 5000 euro verbonden.

MOOCs zijn videocolleges die gratis gevolgd kunnen worden door iedereen met een internetverbinding. Bij platform edX, wereldwijd opererend en de op 1 na grootste aanbieder van MOOCs, startten in 2019 ruim 2600 MOOCs. Uit die groep werden tien videocolleges geselecteerd die meedongen naar de prijs van ‘Beste MOOC van 2019’, waaronder dus twee van WUR.

Alles over bier

In The Science of Beer wordt alles uitgelegd over het meest gedronken alcoholische drankje: hoe en waarvan het gemaakt wordt, hoe de toeleveringsketen in elkaar zit, hoe het verkocht wordt en wat het effect van bier op je lichaam is. Deze MOOC is volledig gemaakt door de studenten Sander Breevaart, Florence Scherer, Nico van der Veen en Esther Kunst.

Toerisme omdenken

In Sustainable Tourism: Rethinking the Future worden de video-colleges gegeven door docent Cultural Geography Arjaan Pellis. Cursisten doen kennis en vaardigheden op om op een andere manier naar de huidige toeristische ontwikkelingen te kijken. Tegelijkertijd worden deelnemers uitgedaagd na te denken over manieren om de toekomst van de sector duurzaam te veranderen.

Academisch onderwijs voor iedereen

Dankzij MOOCs is academisch onderwijs toegankelijk voor iedereen. In de videocolleges wordt uitleg gegeven over uiteenlopende onderwerpen: Voeding en gezondheid, duurzame voedselproductie, gedrag bij dieren, landschapsontwikkeling, toerisme, duurzame stedelijke ontwikkeling of biobased engineering. In totaal zijn er ruim 40 MOOCs door WUR gemaakt die, tot nu toe, door meer dan 700.000 deelnemers zijn gevolgd.