Twee talentvolle Wageningse wetenschappers doen onderzoek in het buitenland met Rubiconbeurs

26 juli 2022

Twee onlangs gepromoveerde onderzoekers van Wageningen University & Research zijn gehonoreerd met een Rubiconbeurs van NWO. Het programma Rubicon geeft jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid om internationale onderzoekservaring op te doen.

Inge Bos – Welke rol speelt de celkern bij celmigratie

Inge Bos gaat twee jaar onderzoek doen in Frankrijk, aan de Ecole Normale Supérieure.

Voor veel biologische processen moeten cellen door ‘versmallingen’ heen bewegen, bijvoorbeeld bij de uitzaaiing van kankercellen. De celkern speelt hierbij een sleutelrol. Inge Bos gaat, samen met andere onderzoekers, de krachten rond de celkern in kaart brengen met een combinatie van microscopie en modelleren. Zo wil ze deze biologische processen beter gaan begrijpen.

Mihris Naduthodi – Microalgen onderzoeken om fotosynthese te verbeteren

Mihris Naduthodi zal twee jaar onderzoek doen in het Verenigd Koninkrijk, aan de University of York.

De pyrenoïde is een organel in sommige fotosynthetische organismen dat CO-2 fixatie kan verbeteren. De onderzoeker zal de samenstelling en het functioneren van pyrenoïdes in de microalg Chlorella bestuderen met als doel deze te kunnen introduceren in planten en microalgen zonder pyrenoïde om hun fotosynthese te verbeteren.

De beste omgeving voor dit onderzoek

Voor jonge wetenschappers kan ervaring in het buitenland een belangrijke stap in hun carrière zijn. De Rubiconbeurs maakt het voor Bos en Naduthodi mogelijk om hun onderzoek te doen aan een instelling die de beste omgeving biedt voor dat onderzoek. In totaal ontvingen vijftien talenten een Rubiconbeurs, waarvan de meesten voor 24 maanden naar het buitenland gaan. Er waren dit jaar 47 aanvragen, waarvan dus 31,9% is gehonoreerd.

Rubicon

Met een Rubicon-financiering kunnen wetenschappers tot 24 maanden onderzoek doen aan een buitenlandse onderzoeksinstelling. Per jaar kan NWO en ZonMw zo'n zestig jonge onderzoekers financieren binnen Rubicon, voor een totaalbedrag van 7 miljoen euro.Detoekenningen uit dit bericht betreffen de eerste financieringsronde van 2022.