Twee Wageningse onderzoekers naar buitenlands topinstituut

13 juli 2017

Twee veelbelovende jonge wetenschappers van Wageningen University & Research krijgen een zgn. Rubicon-beurs om onderzoek te doen aan een topinstituut in het buitenland. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, NWO, maakte dan vanochtend bekend. De Wageningse kandidaten zijn Yuliya Hilevych en Masha van der Sande.

Masha van der Sande gaat voor haar onderzoek 24 maanden naar het Florida Institute of Technology, Department of Biological Sciences. Zij onderzoekt langetermijnimpact van mens en klimaat op tropische bossen.

Tropische bossen zijn belangrijk voor klimaatmitigatie door koolstofopname uit de atmosfeer. In dit onderzoek combineert zij gegevens over historische vegetatiesamenstelling met de kenmerken van boomsoorten. Zo evalueert ze de langetermijnimpact van klimaatverandering en menselijk handelen op tropisch bos.

Yuliya Hilevych, Radboud Universiteit Nijmegen, NIDI en voorheen Wageningen University & Research, gaat 24 maanden onderzoek doen aan de Britse University of Cambridge, Faculty of History. Het onderzoeksthema betreft ‘De kunst van de conceptie? Identiteit en onvruchtbaarheid in Groot-Brittannië voor IVF (1945-1980)’.

Ondanks dat onvruchtbaarheid een taboe is geweest in publieke discussies, is het een sleutelmoment in het leven van mensen die onvruchtbaar zijn. In haar onderzoek bestudeert zij de identiteitsvorming die samenhangt met onvruchtbaarheid voordat in-vitrofertilisatie (IVF) in Groot-Brittannië werd uitgevonden, (1945-1980). Yuliya Hilevych promoveerde in april 2016 bij prof. Hilde Bras, nu hoogleraar Sociologie van Consumptie en Huishoudens die van de Radboud Universiteit overstapte naar Wageningen.

Rubicon

Het NWO-programma Rubicon is bedoeld om jonge, veelbelovende wetenschappers de mogelijkheid te geven internationale onderzoekservaring op te doen. Ervaring in het buitenland is voor veel wetenschappers een belangrijke stap in hun carrière.

Landelijk kregen vijftien jonge onderzoekers een Rubicon-beurs. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Er zijn per jaar drie toekenningsrondes.