Unilever-onderzoeksprijs voor Wageningse masterstudente

27 november 2020

De Wageningse studente Yuaxu (Yuuko) Xue is een van de winnaars van de jaarlijkse Unilever Research Prizes. Yuuko ontving de prestigieuze prijs voor haar masterthesis waarin zij zelflerende en deep learning-modellen ontwikkelde om eigenschappen van de goudbrasem te voorspellen. Door gebruik te maken van algoritmen hoeft de vis tijdens onderzoek niet te worden verwond.

Yuuko kreeg de prijs, waaronder een bedrag van 2500 euro, op donderdag 26 november uitgereikt. De Wageningse winnares, die haar studie Animal Sciences inmiddels heeft afgerond, wist niet dat ze genomineerd was, vertelt ze in Resource: “Ik kreeg een e-mail dat ik gewonnen had en ik dacht: ‘Dit is een foutje’. Aangezien mijn naam nogal eens verkeerd geschreven wordt leek dit mij logisch.”

Thesis van hoge kwaliteit

Voor de prijs worden elk jaar studenten van 13 alle Nederlandse universiteiten genomineerd. Vanuit Wageningen University & Research (WUR) werd Yuuko voorgedragen door een vijfkoppige jury, bestaande uit Arnold Bregt (voorzitter), Tiny van Boekel, Mirjam Kabel, Menno Kasteleijn en Nynke Post Uiterweer (secretaris). De jury koos Yuuko’s scriptie uit “omdat haar werk een grote stap richting ‘automated phenotyping’ in aquaculture is”, zo luidde de toelichting in de aanbevelingsbrief. “De thesis is van hoge kwaliteit, origineel en duidelijk geschreven zowel op methodisch als op conceptueel niveau”, vervolgt de jury.

Bijdrage aan SDG’s

Unilever vraagt de Nederlandse universiteiten elk jaar hun beste kandidaat te nomineren die met zijn of haar afstudeeropdracht bijdraagt aan een of meer van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Deze SDG’s beogen een bijdrage te leveren aan het oplossen van de grote problemen van deze tijd, zoals armoede, honger, verantwoorde consumptie & productie en de negatieve effecten van klimaatverandering.

Iedereen kan bijdragen aan minder voedselverspilling

Het feestelijke programma rond de uitreiking november vond dit jaar noodgedwongen via een live stream plaats. Diverse sprekers zorgden voor een inhoudelijke omlijsting van de ceremonie. Eén van hen was Sanne Stroosnijder, programmamanager food loss & waste prevention van WUR. In haar presentatie via de benadrukte zij hoe iedereen kan bijdragen aan minder voedselverspilling en -verliezen:

"Wereldwijd gaat ongeveer een derde van al het voedsel verloren of  wordt verspild tussen de boerderij en het bord. Het verbruikt jaarlijks ¼ van al het water dat in de landbouw wordt gebruikt en heeft land nodig dat groter is dan China, wat bijdraagt aan het verlies van ecosystemen en biodiversiteit. Voedselverlies en -verspilling is goed voor ca. 8% jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen en kost de wereldeconomie ca. $940 miljard. Een uitdaging van deze omvang en complexiteit vereiste een benadering van voedselsystemen met gedurfde acties en briljante oplossingen. Aan de andere kant: ieder van ons kan een verschil maken."