Van Der Ploeg wint Soil Physics Early Career Award

22 oktober 2014

Dr. ir. Martine van der Ploeg, universitair docent bij Wageningen University, heeft onlangs de Soil Physics Division Early Career Award van de Soil Science Society of America (SSSA) ontvangen. Deze award wordt uitgereikt aan wetenschappers die binnen zes jaar na het afronden van hun PhD een bijzondere bijdrage hebben geleverd op het gebied van bodemfysica. Om in aanmerking te komen voor de award, moet de wetenschapper actief lid zijn van de SSSA, bewijs overleggen van kwalitatief onderwijs (indien hij of zij een onderwijsfunctie bekleedt) en uitbreidings- en/of outreach-activiteiten, een bijdrage leveren middels origineel basis- en/of toegepast onderzoek op het gebied van bodemfysica, en actief zijn in publieke, professionele en institutionele domeinen.

Dat Martines werk origineel en veelzijdig is, blijkt wel uit haar onderzoek, dat een breed onderzoeksgebied beslaat van sub-permafrostomgevingen tot monitorsystemen. In haar PhD is ze erin geslaagd polymeerchemie, keramische technologie en bodemfysica te combineren in een systeem dat zuigspanningen in de bodem tot voorbij het plant verwelkingspunt kan meten, iets wat niet eerder kon, en heeft ze deze technologie vervolgens toegepast in onderzoek op het gebied van ecogenomics en plantenfysiologie.

Als docent beweegt Martine studenten ertoe aan de hand van actuele onderwerpen duurzame oplossingen te ontwikkelen voor toekomstige uitdagingen (voedsel, water, klimaat). Ze is actief als docent voor de reguliere opleiding van Wageningen University en voor het BSc Honours Programme.

Ze heeft een indrukwekkend cv als het gaat om dienstverleningsactiviteiten: ze is voorzitter van de subdivisie Vadose Zone van de European Geosciences Union en heeft het wereldwijde netwerk Groundwater@Global Palaeoclimate Signals mede geïnitieerd. Tevens is ze Europese coördinator van dit samenwerkingsverband. In 2014 werd ze bestuurslid van het Boussinesq Centrum voor Hydrologie. Daarnaast is ze medeoprichtster van een non-for-profitorganisatie die zich bezighoudt met het vinden van innovatieve manieren om te communiceren en interacteren met de maatschappij.