Vici-beurs voor Wagenings onderzoek naar armoedebestrijding

14 april 2021

Wetenschapper Ewout Frankema van Wageningen University & Research (WUR) krijgt dit jaar een Vici-beurs vanwege zijn onderzoek naar armoedebestrijding in Azië en Afrika. De Vici-beurs is één van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland en gericht op gevorderde onderzoekers. In totaal ontvangen 33 vooraanstaande wetenschappers ieder 1,5 miljoen euro van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

ewout_frankema2.jpg

Ewout Frankema’s onderzoek naar armoedebestrijding in Zuidoost-Azië en Sub-Sahara Afrika trok de aandacht van de NWO. Beide gebieden ondergingen diepe crises na het koloniale tijdperk, maar herstelden hier verschillend van. In Azië nam de armoede snel af, in Afrika niet. Historisch onderzoek van Frankema onthult dat regionale integratie en desintegratie in deze uiteenlopende ontwikkelingspaden een belangrijke rol speelden. Volgens NWO krijgt Frankema de Vici-beurs onder meer omdat hij een regionale dimensie toevoegt aan wereldwijde debatten over armoedebestrijding.

Nieuw onderzoek

Met het geldbedrag van 1,5 miljoen euro dat aan de prijs gekoppeld is, gaat Frankema de diepere historische oorzaken onderzoeken waarom landen in Zuidoost-Azië sinds 1970 een periode van stormachtige economische ontwikkeling doormaakten, terwijl de welvaartsgroei in vrijwel alle Afrikaanse landen stagneerde. Met historisch bronnenonderzoek naar handel, migratie en kapitaalstromen in Azië en Afrika gaat hij zijn hypothese toetsen. Dat vertelt Frankema in Resource.

NWO-Talentprogramma

De Vici-financiering maakt samen met de Veni- en Vidi-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma. De Vici is bestemd voor zeer ervaren onderzoekers die met succes hebben aangetoond een eigen vernieuwende onderzoekslijn tot ontwikkeling te kunnen brengen en die als coach voor jonge onderzoekers kunnen fungeren. De financiering van 1,5 miljoen euro biedt Frankema de gelegenheid een eigen onderzoeksgroep op te bouwen. Volgens NWO blijkt uit het verleden dat een Vici-beurs vaak een opmaat is naar een structurele hoogleraarspositie.

Overige Vici-toekenningen

Naast het onderzoek naar armoedebestrijding van Ewout Frankema doen de 32 overige wetenschappers onderzoek op verschillende gebieden. Zo kijkt de één onder meer naar de kansen en uitdagingen van het begrijpend lezen van digitale teksten; de ander wil weten waarom kinderen weigeren groenten te eten.