VIDI-beurs voor Annemiek ter Heijne

Published on
2 juli 2019

Annemiek ter Heijne, universitair docent bij ETE, heeft de prestigieuze NWO VIDI-beurs van het Domein Toegepaste en Technische Wetenschappen (TT) toegekend gekregen voor haar project over het verbeteren van technologie voor het terugwinnen van grondstoffen. De VIDI-beurs biedt gedurende vijf jaar een persoonlijk budget van €800.000 voor ervaren wetenschappers. Met deze beurs kunnen zij hun eigen innovatieve researchlijn ontwikkelen.

Aanvragers moeten getalenteerde, creatieve wetenschappers zijn om in aanmerking te komen voor een VIDI-beurs. De beurs is bedoeld om innovaties te stimuleren door ondersteuning te bieden aan onderzoekers, zodat zij hun eigen groep kunnen oprichten en hiermee origineel en baanbrekend onderzoek kunnen uitvoeren dat een impact heeft op de samenleving. Slechts rond de twintig procent van alle aanvragers ontvangt een beurs. Bij Wageningen University & Research is deze ronde aan vijf wetenschappers een beurs toegekend.

In het project van Ter Heijne worden efficiëntere methodes ontwikkeld om grondstoffen en energie terug te winnen uit afvalstromen. “Om een circulaire economie te bewerkstelligen hebben we nieuwe technologie nodig, waarmee we waardevolle stoffen kunnen terugwinnen uit afval,” zo legt Ter Heijne uit. “Tijdens dit proces spelen bacteriën een centrale rol. Mijn onderzoek richt zich op het gebruik van elektrodes om deze biologische omzettingen te beïnvloeden.” Bacteriën halen hun energie uit het transporteren van elektronen van de ene samenstelling naar de andere. Ter Heijne richt zich op het begrijpen van de elektronenstromen zodat uiteindelijk efficiëntere terugwinningstechnologieën kunnen worden ontwikkeld.