Vijf korte colleges van Huub Savelkoul over immunologie

15 maart 2016

Huub Savelkoul, hoogleraar celbiologie en immunologie aan Wageningen University, geeft deze week (14-18 maart) college over immunologie bij de Universiteit van Nederland. Iedere avond om 20.30 uur komt een nieuw college van een kwartier online.

Een goed werkend immuunsysteem is als een lijfwacht. Een ook met een drukke baan: elke dag wijst hij tientallen infecties en tumoren de deur. Toch laat die lijfwacht soms een steekje vallen, of erger nog, keert zich tegen het lichaam. Savelkoul legt uit hoe dat werkt. Ook gaat hij in op de hygiënehypothese: is een beetje viezigheid goed voor je weerstand? Tot slot vertelt de allergie-expert van Nederland hoe het komt het dat er mensen dood kunnen gaan aan het eten van een pinda, en of we wat kunnen doen tegen voedselallergieën.

Bij de Universiteit van Nederland geven elke week de beste hoogleraren korte colleges over aansprekende onderwerpen, voor een geïnteresseerd lekenpubliek. Iedere week een nieuwe hoogleraar, elke werkdag een nieuw college. De colleges zijn gratis te volgen via internet, en terug te kijken via de website.

Alle colleges van Huub Savelkoul op een rij:

Maandag 14 maart, vanaf 20.30 uur
Hoe versla jij elke dag zeven infecties en tien tumoren?
Heb je het gevoel dat je vandaag nog niks gedaan hebt? Niets is minder waar, want zonder dat je het door hebt, strijd je de hele dag door tegen allerlei enge bacteriën, virussen en tumoren. Hoe je immuunsysteem dat allemaal voor elkaar krijgt, hoor je van prof.dr. Huub Savelkoul van  Wageningen University. Je bent dus hoe dan ook goed bezig geweest vandaag.

Dinsdag 15 maart, vanaf 20.30 uur
Kun je beter heel schoon of juist lekker vies leven om te voorkomen dat je ziek wordt?
In Oost-Duitsland hadden kinderen vroeger minder vaak allergieën dan kinderen in West-Duitsland. Na de val van de muur verbeterden de leefomstandigheden van Oost-Duitse kinderen en kregen zij ook vaker allergieën. Merkwaardig hè? Immunoloog Huub Savelkoul (Wageningen University) legt je in dit college uit wat de hygiënehypothese is en of we misschien beter wat viezer kunnen leven.

Woensdag 16 maart, vanaf 20.30 uur
Waarom hebben we nog geen goede vaccins tegen tbc, hiv en malaria?
Op 26 oktober 1979 werd de wereld ‘pokkenvrij’ verklaard. Voor het eerst in de geschiedenis had de mens een virusinfectie dankzij een vaccin succesvol de wereld uit geholpen. Dat roept wel de vraag op waarom er nog geen succesvolle vaccins zijn tegen andere infectieziektes. Het antwoord daarop krijg je van immunoloog Huub Savelkoul (Wageningen University).

Donderdag 17 maart, vanaf 20.30 uur
Wat gaat er mis als je afweersysteem je eigen cellen kapotmaakt?
Je immuunsysteem is net een leger. De rekruten in het leger krijgen een speciale opleiding, waarbij ze leren om lichaamsvreemde cellen te herkennen. Maar soms gaat het helemaal mis en keert je lichaam zich tegen je eigen cellen. Alsof je een terroristische cel in je lijf hebt eigenlijk. Wat er dan mis gaat, legt Huub Savelkoul, hoogleraar Celbiologie en immunologie aan Wageningen University uit.

Vrijdag 18 maart, vanaf 20.30 uur
Waarom kun je doodgaan aan het eten van een pinda?
 ‘A kiss from death’, kopte een krant toen een meisje overleed na een zoen van haar vriendje die pindakaas gegeten had. Het verhaal bleek niet helemaal te kloppen, maar er gaan wel degelijk mensen dood na het eten van een pinda. Hoe dat kan en of we ook iets kunnen doen tegen voedselallergieën in het algemeen legt de allergie-expert van Nederland, Huub Savelkoul van Wageningen University, uit in dit college.