Nieuws

Vijf vragen over de WUR Bachelor Open Dag 2024

article_published_on_label
15 maart 2024

Zaterdag 16 maart kunnen jongeren en hun ouders weer sfeerproeven op de campus in Wageningen en alles te weten komen over de bacheloropleidingen, het studentenleven en de studenten van Wageningen University & Research. Corine van Zandwijk licht de open dag aan de hand van vijf vragen toe.

Wat is er nieuw aan de bachelor open dag op 16 maart 2024?

Tijdens de komende open dag is er meer aandacht voor de bezoekers en de beleving van dit event. We doen het al goed maar er zijn altijd dingen die we net iets anders kunnen doen door de persoonlijke aandacht die bij WUR centraal staat ook zichtbaar te maken op een event als de Open Dag. Dit doen we nu voor het eerst door bij de ingang een welkom drankje (puur fruit sap) aan te bieden en echt even aandacht te hebben voor scholieren en ouders die binnen komen. Waar nodig helpen we ze met waar ze moeten zijn voor hun eerste activiteit. Het scannen van de QR code (unieke toegangscode) doen we nu bij de ingang van de presentaties. Op die manier ontstaat er geen rij bij de ingang van een gebouw en weten we ook naar welke opleidingspresentaties iemand is geweest. Die data willen we gebruiken om studiekiezers nog gerichter te informeren over wat past bij hun interesses.

Verder is het nieuw dat het overgrote deel van de opleidingen nieuw poster- en bannermateriaal heeft ontwikkeld in de campagnestijl van studiekiezers. Er is daarmee een uniformere uitstraling die beter past bij de belevingswereld van een scholier.

Als pilot heeft Agrotechnologie een Field Robot die buiten heen en weer rijdt. Super leuk om te ervaren of die zichtbaarheid buiten leidt tot bezoekers bij de stand binnen. Het draagt tevens bij aan de levendigheid op de campus, net als de twee enorme ballen (groen en blauw) waarop staat ‘Welcome Enjoy this Open Day'.Tot slot is er een pilot met een ‘studentenkamer’ in Forum, we denken dat het leuk is om dit op de Open Dag op deze manier weer te geven (echte bank, planten, zitzakken, etc.) om daarmee het gesprek te openen met bezoekers die al vragen hebben over het zoeken/vinden van een kamer in Wageningen.

Wie komen er normaal gesproken af op dit soort dagen?

Het zijn met name scholieren uit 4, 5 en 6 VWO samen met een ouder of beide ouders. Deze scholieren (generatie Z) is gewend om informatie in beeld (video) in korte tijd tot zich te nemen. Daarom zijn er met de opleidingspresentaties ook rekening gehouden met de aandachtspanne van deze doelgroep en zijn slides beperkt tot de kernboodschap plus interactieve elementen om de doelgroep te prikkelen.

Is de voertaal Nederlands of Engels, en waarom is deze keus gemaakt?

De voertaal van dit evenement is voornamelijk Nederlands omdat het is opgezet voor de Nederlandstalige studiekiezers en de meeste BSc-opleidingen ook Nederlandstalig zijn. Bij het maken van een studiekeuze is het belangrijk dat de informatie zo goed mogelijk overkomt. Voor Engelstalige studiekiezers zijn er andere evenementen die in het Engels zijn. Er is wel rekening gehouden met een enkele Engelstalige bezoeker en dan wordt er wel informatie gegeven in het Engels.

Wanneer is de open dag geslaagd?

Als bezoekers (en ook onze eigen collega’s) het als een leuke dag ervaren hebben waarmee studiekiezers antwoord hebben gekregen op de vragen die ze hadden en de sfeer van de universiteit hebben gevoeld. Uiteraard kijken we ook of de Open Dag voor bezoekers heeft geleid tot aanmeldingen bij de opleidingen maar soms zijn daar ook nog andere activiteiten zoals een Meeloopdag voor nodig.

Waarom zijn er niet vaker open dagen op de campus?

Twee keer per jaar zijn er meerdere events voor verschillende doelgroepen. Zo is er de Online Oriëntatiedag voor de scholier die nog geen idee heeft wat voor studie hij/zij wil gaan doen en op basis van hun interesse online een presentatie kunnen volgen en vragen stellen. Er is een Bachelor Open Dag op de campus en daarnaast nog een Master Open Dag en een Virtual Open Day. Die is online en in het Engels). Daarnaast zijn er Meeloopdagen per opleiding wat bij elkaar zorgt voor een flinke organisatie om deze evenementen te realiseren. Het vraagt om tijd van onze collega’s (tussen het onderwijs geven door), het kost veel geld maar het hangt ook af van de beschikbaarheid van zalen in verschillende gebouwen.

Rekeninghoudend met events van andere universiteiten en onze eigen jaarplanning maakt dit het altijd tot een puzzel om deze dagen te plannen, maar het lukt altijd. Bovendien past de timing van deze evenementen goed in het studiekeuzeproces (het juiste moment) van scholieren en is twee keer per jaar voldoende. In de tussentijd zijn we vindbaar op relevante studiekeuzeplatformen, gaan we bij scholen langs (of komen ze bij ons op bezoek) en delen we veel informatie op social media.