Wageningen University & Research opent nieuw gebouw Omnia: een plek om elkaar te ontmoeten en kennis te delen

10 mei 2022

Afgelopen jaar verrees er op Wageningen Campus een nieuw markant gebouw: Omnia. Vandaag 10 mei opent Omnia fysiek haar deuren. Het nieuwe congrescentrum van Wageningen University & Research is bedoeld voor iedereen die elkaar wil ontmoeten en de dialoog aan wil gaan tijdens wetenschappelijke events en symposia. Het gebouw biedt een inspirerende plek voor bijeenkomsten, congressen, academische activiteiten en workshops in het Agrofood en Life Sciences domein.

Wageningen University & Research (WUR) houdt zich onder andere bezig met wereldwijde vraagstukken waar de agrofoodsector vandaag de dag voor staat. Om hier meer ruimte voor te maken opent WUR het nieuwe gebouw. Manager Chris van de Kreij ziet de ruimte als een plek voor een diepgaand en open gesprek met partners, stakeholders en de samenleving. “Omnia is gesitueerd op een prominente plek op de Wageningen Campus in het hart van FoodValley,” vertelt hij. “Dat maakt Omnia toegankelijk en bereikbaar voor een groot aantal partners in het AgroFood en Life Sciences domein. Hierdoor wordt het netwerk in dit domein nog meer versterkt.” Diverse groepen worden met een gebalanceerde programmering van promoties, congressen, dialogen, symposia en workshops samengebracht om kennis uit te wisselen.

Elkaar ontmoeten in Omnia

“In Omnia zal sprake zijn van een uitgekiende en bewuste programmering op onderwerpen in de AgroFood en Life Science domeinen,” vertelt Chris. Denk bijvoorbeeld aan food en health, biodiversiteit, circulariteit en klimaat. “De activiteiten die er plaatsvinden en de organisaties die gebruik willen maken van de ruimte in het gebouw, zullen allemaal op de een of andere manier verbonden zijn aan deze onderwerpen. Aangevuld met de centrale plek binnen de FoodValley maakt deze locatie onderscheidend ten opzichte van een gemiddeld congrescentrum of hotel.”

De hoge bouwstandaard, met veel glas en volumineuze ruimten maakt dat het gebouw uniek is in zijn soort en geschikt is voor professionele bijeenkomsten. Omnia is gasvrij en alle elektriciteit van WUR is groen en CO2 neutraal. Het dak van Omnia is volledig bedekt met sedum en de omliggende natte natuurtuin draagt bij aan biodiversiteit op Wageningen Campus.”

Meeting- en eventmogelijkheden

WUR vindt het belangrijk dat verschillende partijen elkaar kunnen ontmoeten, gepland of juist bij toeval. “Alleen door samen in gesprek te gaan, kennis en belangen uit te wisselen, komen we tot oplossingen voor wereldwijde vraagstukken waar we voor staan,” vertelt Chris. Naast de eigen programmering worden externe partijen uitgenodigd om de functionaliteiten van Omnia in te zetten. Alles ten behoeve van een brede dialoog en kennisdeling, maar ook andere sessies, bijeenkomsten of workshops kunnen plaatsvinden in Omnia. Omnia heeft meerdere zalen. Hierdoor is het dus mogelijk om op hetzelfde moment diverse bijeenkomsten te organiseren. “Met de grote en ruim omgezette foyerzones en een uniek restaurant, ontstaat hiermee de ruimte voor onverwachte ontmoetingen van de verschillende bezoekers.

Het restaurant Faculty Club Novum in Omnia is een mooie ruimte om gasten te ontvangen en ontmoetingen te organiseren. Op werkdagen is het restaurant geopend voor lunches, koffie, eten en drinken. Op dinsdag- en donderdagavond is er ook een avondopenstelling ten behoeve van diner. Daarnaast kunnen, naar wens, uitstekende lunches, diners, en borrels geserveerd worden bij de congressen en symposia.