Persbericht

Wageningen University & Research weer 1e bij duurzaamheidsranking SustainaBul

22 mei 2017

Voor het vijfde jaar op rij heeft Wageningen University & Research de SustainaBul in ontvangst mogen nemen. De SustainaBul toetst Nederlandse universiteiten en hogescholen op duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie. TU Eindhoven eindigde op de tweede plek, Universiteit Leiden op nummer drie. De ranking is een initiatief van de studentenorganisatie Studenten voor Morgen.

De uitslag van de ranking werd op 19 mei 2017 bekend gemaakt op de Nationale Dag voor Duurzaamheid in het Hoger Onderwijs, NDDHO 2017.

De ranking komt tot stand via een vragenlijst met een kleine veertig vragen rond de vier thema’s onderwijs, onderzoek, bedrijfsvoering en integrale benadering, waarmee in totaal 400 punten te verdienen zijn. Voor het eerst werd nadrukkelijk gevraagd om openbare, transparante bewijsvoering, om ervaringen te delen en van elkaar te leren.

Best practices van duurzaamheid in onderwijs

Zes best practices van duurzaamheid in onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering werden genomineerd voor de prijs “het meest iconische project”. De natte natuurtuin bij de ingang van Wageningen Campus was een van de genomineerde projecten. De prijs ging naar TU Eindhoven voor de duurzame renovatie van hun hoofdgebouw Atlas. Bij de posterwedstrijd voor studenten over innovatieve onderzoeken en spraakmakende projecten was Wageningen University goed vertegenwoordigd met twee posters. Femke Lootens (WU-studente) won de juryprijs met haar poster over haar onderzoek naar empowerment en Green Offices.

Duurzaamheid in Wageningen

Wat maakt Wageningen dan zo duurzaam? Voor een deel komt door het Wageningse onderwijs en onderzoek: WUR doet veel onderzoek naar duurzaam en groen en dit komt ook duidelijk in het onderwijscurriculum naar voren. In de bedrijfsvoering is duurzaamheid en MVO niet meer weg te denken in de dagelijkse gang van zaken en de beslissingen die daarbij nodig zijn. Wapenfeiten zijn o.a. 100% groene stroom, maatschappelijk verantwoorde inkoop, Meatless Monday, vergaande afvalscheiding en een gunstige CO2 footprint. Ook scoorde Wageningen goed bij het onderdeel “Integrale benadering”. Hier werden vragen gesteld als: Is er een duurzaam personeelsbeleid? Is de werk- en leeromgeving duurzaam? En zetten medewerkers en studenten zich naast hun werk of studie ook in voor de samenleving?