Wageningse entomoloog naar Suriname voor zika-virus

3 februari 2016

Maandag 8 februari vertrekt een Nederlandse missie naar Paramaribo voor overleg over de huidige situatie van de verspreiding van het zika-virus in Suriname. Naast artsen en virologen van de Erasmus Universiteit maakt Sander Koenraadt, entomoloog van Wageningen University, deel uit van het multidisciplinaire team.

Het Nederlandse team is vooral in Suriname voor overleg en afstemming om de huidige situatie in kaart te brengen met vertegenwoordigers van het Bureau voor Openbare Gezondheidszorg in Paramaribo. Met Surinaamse collega’s wordt onderzoek gedaan onder meer naar de eigenschappen van het virus en de precieze effecten van zika op het zenuwstelsel. Sander Koenraadt is met name geïnteresseerd in de mogelijkheden voor biologische bestrijding. Hij heeft al tijden contact met Surinaamse collega’s maar is, als veldbioloog, ook belangstellend om de situatie ter plekke te bekijken.

Sander Koenraadt is een gekend muggenexpert in Nederland. Hij is bijvoorbeeld ook één van de initiatiefnemers van Muggenradar en bestudeert opkomende ziektes door exotische insecten. Zo deed hij onderzoek naar de knokkelkoorts en het denguevirus en was voor studies in Azië en Afrika.

Kijk en luister

Interview met Sander Koenraadt over de missie naar Suriname door TV Gelderland.

Interview met Sander Koenraadt in het lab in Wageningen over het muggenonderzoek en het zika-virus door Radio Gelderland.