Wageningse Persprijs voor wetenschapsjournalist Hidde Boersma en collega's

4 september 2017

Wetenschapsjournalist Hidde Boersma ontvangt de driejaarlijkse Persprijs 2017 voor zijn drieluik van de documentaire Well Fed, die hij samen met Karsten de Vreugd en Philip Fountain vervaardigde. Tijdens de opening van het Academisch Jaar van Wageningen University & Research op 4 september 2017 ontving hij het beeldje ‘De Wageningse Boom’, een judicium en een bedrag van 2500 euro uit handen van de voorzitter van het University Fund Wageningen, Jan Karel Mak.

Volgens de jury verdient Hidde Boersma met zijn collegae de Persprijs voor zijn uitzonderlijk goede productie en de diversiteit van uitwerking van het onderwerp. De jury waardeert met name het gebruik van verschillende media en verschillende invalshoeken met een constante, hoge kwaliteit. De productie blinkt uit in toegankelijkheid, en sluit aan bij de huidige maatschappelijke discussie.

Tien nominaties

De jury, bestaande uit vier vertegenwoordigers uit wetenschap en journalistiek, ontving tien nominaties in de vorm van documentaires, programma’s en websites. De jury was onder de indruk van het hoge niveau en de diversiteit van de inzendingen.

‘Well Fed’

Voor de documentaire Well Fed ging Hidde Boersma samen met regisseur Karsten de Vreugd en cameraman Philip Fountain in Bangladesh op zoek naar antwoorden op kwesties over genetisch gemodificeerd voedsel. Dit resulteert in een persoonlijk verhaal dat tegelijkertijd goed wetenschappelijk onderbouwd is. Het verhaal over de aubergine als voorbeeld van hoe genetisch gemodificeerd voedsel een rol speelt in de voedselvoorziening van een groeiende wereldbevolking, is breder dan een documentaire alleen. De uitwerking van het onderwerp in onder andere een scrollverhaal, dat vertaald ook door Al Jazeera is gepubliceerd, laat zien dat er is nagedacht over de vorm en de inhoud en hoe deze samen gaan.

Elk van de onderdelen is zeer goed uitgevoerd en van constante kwaliteit. Het is een productie die uitnodigt verder te lezen, meer te zien en na te denken. Dankzij de persoonlijke insteek, heeft Hidde Boersma een productie gemaakt die niet de pretentie heeft de eeuwigdurende waarheid te zijn. Met deze toegankelijke benadering en aansluiting bij actuele discussie en onderzoek, voldoet de inzending royaal aan eisen voor kwaliteit, toegankelijkheid en relatie met wetenschappelijke domeinen van Wageningen University & Research.

Hidde Boersma (1980) is freelance wetenschapsjournalist. Als gepromoveerd moleculair bioloog richt hij zich met name op biotechnologie, landbouw, ecomodernisme en bio-ethiek. Hij schrijft voor onder andere de Volkskrant, De Correspondent en VICE, daarnaast maakt hij onderdeel uit van het journalisten collectief Bureau Wibaut. Eerder dit jaar debuteerde hij met het boek Ecomodernisme dat met collega-auteurs tot stand kwam.

Hidde Boersma wint Wageningse Persprijs