Winnaars 'Ontwerpwedstrijd 2021: Algen, het groene goud?' bekend

31 maart 2021

De zevende editie van de ontwerpwedstrijd van Wetenschapsknooppunt Wageningen University is dit jaar gewonnen door Roos en Neeltje van de Johan Frisoschool. Het thema was: Algen, het groene goud? En de opdracht die de jonge ontwerpers meekregen: “Bedenk het algen-product dat de wereld gaat veranderen”.

Alle ontwerpen zijn aandachtig bekeken en beoordeeld door de jury bestaande uit Prof.dr. Maria Barbosa, Hoogleraar en directeur van AlgeaPARC en Hilco van Stuijvenberg, didacticus Wetenschapsknooppunt Wageningen University en Opleidingsdocent Leraar Basisonderwijs Christelijke Hogeschool Ede.

Het winnende ontwerp

Het ontwerp Algensmoothies van Roos en Neeltje van de Johan Frisoschool viel de jury op door de combinatie tussen onderwijs, ontwerpend leren en ondernemerschap. Daarnaast was het ontwerp compleet en erg gedetailleerd.

Smoothies zijn natuurlijk een bestaand product, maar door de innovatieve toevoeging van algen en hun idee om daarmee algen op een laagdrempelige manier als gezond voedingsmiddel te presenteren, was dit het winnende ontwerp!

Algreen Super Smoothies JohanFriso.jpg
Het winnende ontwerp sprong eruit door hun gedetailleerde aanpak rondom onderwijs, onderzoek en ondernemenschap
Prof. dr. Maria Barbosa

Op de tweede plek is de Ericaschool geëindigd met hun ontwerp over biosuiker, een duurzaam alternatief voor rietsuiker. De jury vond het een vernieuwend ontwerp en was onder de indruk van de poster die de leerlingen presenteerden. De feedback en vragen van de jury werden met veel enthousiasme ontvangen.

De derde plek was voor de Augustinusschool uit Ermelo. Zij hebben een CO2/02 omzet paneel ontworpen, waarmee uitlaatgassen bij de Europoort door algen worden omgezet in zuurstof. Ook over dit onderwerp was de jury enthousiast. Op een slimme en innovatieve manier hebben ze daarbij gebruik gemaakt van de verschillende toepassingen van algen.

Ontwerpwedstrijd

De ontwerpwedstrijd van het Wetenschapsknooppunt Wageningen University is de ontdek-, onderzoek- en ontwerpwedstrijd voor groep 5 t/m 8 van de basisschool. In de afgelopen maanden zijn leerlingen van verschillende basisscholen uitgedaagd om een ontwerp te maken dat origineel, vernieuwend maar vooral ook uitvoerbaar is. Doel van de wedstrijd is dat bassischoolleerlingen leren hoe zij onderzoekend en ontwerpend kunnen leren. Vanwege Corona vond de finale dit jaar wederom online plaats.

TOOL voor ontwerpend leren

Tijdens de finale van de ontwerpwedstrijd is TOOL voor ontwerpend leren gelanceerd. In 2016 bracht het Wetenschapsknooppunt Wageningen University samen met Christelijke Hogeschool Ede de gratis webapp TOOL voor onderzoekend leren uit. Met de app krijgen basisschoolleerlingen van groep 5 t/m 8 begeleiding in het opzetten en uitvoeren van hun eigen onderzoek.

In juni 2017 won de webapp TOOL de prestigieuze Europese Comenius-EduMedia-Award in Berlijn. Inmiddels hebben basisschoolleerlingen en leerkrachten (in opleiding) met behulp van de webapp al meer dan 20.000 onderzoeken uitgevoerd. Het succes van TOOL voor onderzoekend leren, maar ook de vraag onder leerkrachten naar een ontwerpend leren app, heeft gezorgd dat nu ook ontwerpend leren beschikbaar is in TOOL.

De webapp wordt veelvuldig tijdens de Ontwerpwedstrijd ingezet door de deelnemers bij hun ontwerp en daarom is er voor gekozen om de TOOL voor ontwerpend leren tijdens de finale te lanceren.