WUR schaft sproeidroger aan voor beter onderwijs en onderzoek

26 januari 2021

Wageningen University & Research heeft als eerste universiteit van Nederland een grote pilot-schaal sproeidroger in bezit. Daarmee zetten onderzoekers oplossingen om in houdbaar poeder. De groep Levensmiddelenproceskunde schafte de sproeidroger aan voor zowel beter onderwijs als voor onderzoeksactiviteiten.

Universitair hoofddocent Maarten Schutyser van de groep is blij met de aankoop. “Zowel voor het onderwijs als onderzoek is deze sproeidroger enorm nuttig. Het feit dat onze studenten kennismaken met deze grootschalige apparatuur is waardevol. Het nabootsen van industriële processen is nodig om deze te kunnen begrijpen en verbeteren. In Wageningen wordt veel onderzoek gedaan naar gezondere en duurzamere samenstelling van producten en minder energiegebruik tijdens de productie. Deze sproeidrager levert daar een bijdrage aan.”

Energieverbruik verlagen

Op termijn volgt nog andere grootschalige apparatuur. Schutyser: “De sproeidroger is van waarde voor onderzoeksactiviteiten binnen de levensmiddelentechnologie. Het maakt onderzoek mogelijk naar de eigenschappen van instantpoeder en voor de ontwikkeling van nieuwe ingrediënten. Verder is het onderzoek naar het verlagen van het energieverbruik tijdens het sproeidrogen een belangrijke mogelijkheid. Dat is van groot belang aangezien droogprocessen in de industrie verantwoordelijk zijn voor wel 15-20 procent van het totale industriële energieverbruik.”

Houdbaar poeder

Sproeidrogen is een veelgebruikt proces in de voedingsindustrie. Het belangrijkste doel van sproeidrogen is vloeibare formuleringen om te zetten in een houdbaar poeder voor voedsel- of voedertoepassingen. Gesproeidroogde poeders hebben een superieure kwaliteit omdat het een relatief milde droogmethode is. Voorbeelden van gesproeidroogde ingrediënten zijn koffie, vitamine, enzym, gist, probiotica, fruit, groente, plantaardig eiwit, smaakstof, kruiden, algen, zetmeel en zijn derivaten, melk, zuigelingenvoeding, creamer en eipoeder.

De sproeidroger

De DW350 sproeidroger/agglomerator werd gerealiseerd in samenwerking met de bouwer en sproeidroogexperts. Er zijn mogelijkheden om gecontroleerd te agglomereren, verschillende atomisatietechnieken te gebruiken, de lucht te ontvochtigen en condities accuraat te monitoren.

De apparatuur is eigendom van het Laboratorium voor Levensmiddelenproceskunde, maar wordt straks ook gebruikt door de onderzoektak en andere leerstoelgroepen. Zo kan de sproeidroger het hele jaar optimaal worden benut.