WUR start onderzoek naar buitenlandse affiliaties

6 mei 2023

Zaterdag 6 mei publiceerde Volkskrant een verhaal over Saudische universiteiten die veel geciteerde wetenschappers proberen te overreden om onterecht hun eerste affiliatie te veranderen in ruil voor onderzoeksgeld. Een ander verzoek is dat een additionele affiliatie wordt toegevoegd aan een publicatie terwijl aan die universiteit geen onderzoek door een WUR wetenschapper is verricht.

De universiteiten proberen hiermee te bereiken dat ze snel stijgen op internationale ranglijsten waarbij citaties een belangrijke factor zijn. De Shanghai Ranking is een voorbeeld van zo’n ranglijst.

In datzelfde Volkskrant artikel wordt de naam van een WUR-collega genoemd. Rector magnificus Arthur Mol wil nog niet inhoudelijk reageren, maar zegt wel een onderzoek te zijn gestart: “Het is belangrijk om eerst helder te krijgen wat er nu precies gebeurd is. Zolang dat onderzoek loopt, doen wij inhoudelijk geen mededelingen. Tegelijkertijd, wij zijn een instituut waar wetenschappelijke integriteit van het grootste belang is. Als blijkt dat collega’s hun primaire affiliatie inderdaad hebben aangepast, dan nemen wij daar afstand van.”