WUR zet in op verdere verduurzaming na 3x ‘Duurzaamste universiteit’

9 december 2019

Wageningen University & Research is opnieuw de groenste en duurzaamste universiteit ter wereld, aldus de nieuwste GreenMetric ranking van de Universitas Indonesia (UI).

Aan de 2019 ranking van de Universitas Indonesia deden 780 universiteiten uit 85 landen mee. Deze vullen jaarlijks een uitgebreide vragenlijst in over wat hun universiteit doet op het gebied van energie, klimaat, afval, transport, water en duurzaamheid in onderwijs. Ook wordt gekeken naar campussetting en infrastructuur.

WUR zet duurzaamheidsprogramma voort

WUR scoort ook dit jaar met name hoog voor de indicatoren voor duurzaamheid in onderwijs en onderzoek. Ook voor afval en water haalde Wageningen het maximale aantal punten. Met iets meer dan 90% (9075 punten) van het totaal aantal punten lijkt het alsof er weinig is dat nog duurzamer kan. Niets is minder waar, WUR blijft op allerlei vlakken werken aan duurzaamheid. Onder andere met maatregelen om het gasverbruik tot nul terug te dringen, om steeds meer circulair in te kopen en het vervoer te vergroenen. Deze en andere acties zijn onderdeel van de agenda voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) van WUR.

“WUR spant zich in voor het opwekken van duurzame energie”, aldus Peter Booman, directeur Facilitair Bedrijf van WUR. “Voor zover dat technisch mogelijk is leggen we onze daken vol met zonnepanelen, daarnaast werkt WUR mee aan projecten voor zonneweiden, dat wordt gecombineerd met onderzoek naar landschappelijke waarden en biodiversiteit.”

Nederlandse universiteiten

Naast Wageningen University & Research staan ook de Universiteit Leiden en de Rijksuniversiteit Groningen in de top 10; beide op een gedeelde zevende plek met 8475 punten. Bij de Nederlandse universiteiten is duurzaamheid kennelijk een belangrijk beleidsthema.

Iedereen kan bijdragen

“Drie keer op rij eerste is fantastisch’, vindt Erna Maters, die als medewerker Maatschappelijk verantwoord ondernemen van WUR de vragenlijst van GreenMetric invult. “Dit jaar werden we als de regerend nummer 1 uitgenodigd om onze ervaringen te delen op het GreenMetric congres. Ter gelegenheid daarvan schreven we het artikel ‘Strategic Action to Develop a Sustainable University’, waarin we uiteenzetten wat we de afgelopen jaren bereikt hebben in het vergroenen van de  bedrijfsvoering. Maar iedereen kan bijdragen aan duurzaamheid bij WUR. Zo kun je met het Green Impact programma in je eigen gebouw aan de slag.”

De UI GreenMetric World University Ranking is een initiatief van Universitas Indonesia dat in 2010 werd gelanceerd.