Studentenverhaal

Student Dorus - BSc Food Technology

Zoekend naar een toegepaste opleiding op het gebied van chemie en biologie kwam ik, Dorus Rolvink, al snel uit bij Levensmiddelentechnologie in Wageningen. In het begin was ik terughoudend, een opleiding over voedsel? Wat leer je dan, wat kun je daarmee? Het klonk in ieder geval niet heel erg sexy. Maar na de eerste meeloopdag was ik overtuigd en dat ben ik nu anderhalf jaar later nog steeds!

Ik ben erg positief over de professionele houding van Wageningen University.

Als je goed om je heen kijkt zie je overal voedsel. Voedsel is het belangrijkste in ieders leven en is daarbij, dankzij onder andere Nutricia, Friesland Campina en Unilever, één van de grootste sectoren in Nederland. Dankzij de opleiding Levensmiddelentechnologie snap ik steeds vaker reclames over voedsel en begin ik te begrijpen wat er met mijn eten gebeurt als het in de pan of koelkast ligt.

Studieprogramma

Ik heb tijdens het eerste jaar van mijn opleiding een goede basis in chemie en microbiologie gekregen, nog meer geleerd over wiskunde en daarnaast introductievakken gehad over onder andere proceskunde, thermodynamica en voeding en gezondheid. Met deze vakken in de gereedschapskist ben ik in het tweede jaar begonnen met echt toegepaste vakken zoals Food Chemistry en Food Microbiology. Tijdens mijn opleiding heb ik tot nu toe gemiddeld twee van de zes collegeweken in het laboratorium gestaan, de rest van de tijd wordt vooral gevuld met colleges en bijhorende opdrachten.

De eerste helft van het eerste jaar vond ik best lastig: technische wiskunde, fysische chemie en microbiologie zijn zware en droge vakken. Ze hebben de volgorde van de vakken wel veranderd na mijn jaar en het zou nu beter verdeeld over het jaar moeten zijn, maar dat neemt niet weg dat het eerste jaar een lastig jaar blijft op dat punt. Ik had van te voren niet verwacht dat de opleiding zich zoveel zou richten op natuurkunde en wiskunde. Wel is het een meevaller dat wanneer je wiskunde en natuurkunde, de voor mij lastige vakken, toepast op een interessant probleem alles veel leuker en begrijpelijker wordt. Ik denk er nu zelfs aan om in de toekomst meer richting proceskunde te gaan!

Studentenleven

Wageningen is een leuke stad gebleken die niks van zijn geitenwollensokken-imago waar maakt. Het is en blijft echter wel een kleine stad, waar het grootste deel van de studenten door de slechte bereikbaarheid met het openbaar vervoer noodgedwongen op kamers zit. Dit zorgt aan de ene kant voor een terugkerende kamernood aan het begin van het jaar, maar aan de andere kant voor de gezellig drukke feesten op vrijwel iedere donderdagavond en de hoge activiteit van zowat iedere vereniging, of dat nou een studenten-, studie- of sportverenging betreft. Zo is ook onze eigen studieverenging, Nicolas Appert, erg actief.

Tot slot ben ik ook erg positief over de professionele houding van Wageningen University. Ik kan het natuurlijk niet vergelijken met andere universiteiten, maar ik kan wel zeggen dat ik tot nu toe altijd goed geïnformeerd en begeleid ben en dat ik verder ook nooit problemen met de universiteit heb gehad. Het Forum, het grootste collegegebouw op de campus, is waanzinnig mooi, de computerfaciliteiten zijn goed op orde en voor veel vakken word je door de universiteit van readers voorzien als alternatief voor de vaak redelijk dure lesboeken. Ook het periodesysteem spreekt me organisatorisch meer aan dan het semestersysteem dat sommige andere universiteiten gebruiken.

Al met al kan ik de stad en de universiteit aan iedereen aanraden. Daarnaast ben ik heel positief over mijn eigen opleiding Levensmiddelentechnologie en adviseer ik het aan iedereen die scheikunde een leuk vak vindt én een toegepaste opleiding zoekt over iets waar je iedere dag mee te maken hebt, namelijk voedsel!

Terug naar Studenten vertellen