Studentenverhaal

Student Joep Dohmen - BSc Bedrijfs- en Consumenten- wetenschappen

Tijdens zijn studie Bedrijfs- en Consumenten- wetenschappen heeft Joep, samen met twee studievrienden, het bedrijf United Wardrobe opgezet. Hieronder vertelt hij over zijn ervaring met ondernemerschap en hoe de studie hem daarbij geholpen heeft.

United Wardrobe is ontstaan uit de gedachte dat iedereen elkaars (kleding)stijl moet kunnen dragen. Er was nog geen enkele website waar het mogelijk was op een leuke, veilige en sociale manier kleding te kopen- en verkopen. Je hebt wel websites à la Marktplaats, maar dat biedt totaal geen leuke ervaring. Je komt daar alleen als je echt iets zoekt, en dan nog moet je tussen alle honderden winkels en na-maakartikelen zoeken naar iets wat misschien leuk is. Samen met twee studievrienden zijn we begonnen met het uitwerken van het concept. Na heel veel discussies en koppen koffie hadden we een plan voor een nieuwe website: United Wardrobe. Nog geen jaar later zijn we uiteindelijk online gegaan en al vrij snel bleek het een succes! Al op de eerste dag werden er producten verkocht door mensen die we totaal niet kenden. Inmiddels hebben we ruim 600.000 gebruikers, twee apps voor iOS en Android en zijn we gelanceerd in België. Het is erg snel gegaan, maar er zijn nog genoeg uitdagingen. Zo willen we heel graag een internationaal mode-netwerk worden. Ergens dit jaar willen we ook lanceren in Frankrijk en misschien nog in een ander land.

Vooraf hadden we nooit verwacht dat het zo’n succes zou worden. We hebben eigenlijk amper marktonderzoek gedaan, maar zijn puur vanuit ons idee en vanuit de reacties van anderen doorgegaan. Veel mensen hebben ons afgeraden het te beginnen, want ‘er is toch al Marktplaats?’… Ik vind het een mooi voorbeeld van ondernemerschap: kansen zien waar anderen bij het oude vertrouwde willen blijven. Er is altijd voldoende ruimte voor innovatie, zolang je maar gewoon vol achter je eigen idee staat. In die zin heeft Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen mij wel degelijk geholpen, want het is een brede studie waarin je zowel de psychologie achter mensen (waarom kopen/doen mensen iets wel of niet?) als het zakelijke ondernemersgedeelte meekrijgt. Toch blijft het vooral een kwestie van een goed idee hebben, en er vol voor gaan. Als ik dus ook een advies mag geven: heb je een goed idee, ga er gewoon voor! De risico’s zijn als student nog heel beperkt, en zelfs als het allemaal mislukt is het nog steeds een mooie en leerzame ervaring geweest!

Lees meer over de ervaring van Joep

Terug naar Studenten vertellen