Studentenverhaal

Student Eline Hes - BSc Biotechnologie

Ik zit momenteel in het tweede jaar van mijn Bachelor Biotechnologie. De afgelopen jaren heb ik mogen kennismaken met de verschillende vakgebieden van de biotechnologie en ben ik er achter gekomen dat het een studie is die echt bij mij past. Naast het studeren heb ik een actief studentenleven in Wageningen opgebouwd waardoor het nu echt als een tweede thuis voelt.

Geniet gewoon van het studeren, want uiteindelijk is het een van de leukste tijden uit je leven.

Studiekeuze

"In de vijfde klas van de middelbare school ben ik verschillende universiteiten gaan bezoeken. Ik wist altijd al dat ik een milieugerichte studie wilde doen en toen ik naar de open dag van Wageningen ging, kwam dit thema heel erg naar voren. Door deze open dag stond mijn universiteitskeuze vast, echter moest ik toen nog een studie kiezen. Op deze zelfde open dag ben ik vervolgens langs verschillende studies gegaan. Op de middelbare school had ik een echt bèta-profiel met vakken als scheikunde, biologie en wiskunde B. Ik was daarom op zoek naar een studie die deze vakken combineert, waarna ik al snel op biotechnologie uitkwam. Op de open dag kwam ik te laat bij de presentatie van biotechnologie, maar gelukkig wilde de opleidingsdirectrice achteraf nog al mijn vragen beantwoorden. Dit gaf voor mij aan dat de docenten in Wageningen in nauw contact staan met de studenten en dit heeft voor mij uiteindelijke de knoop doorgehakt."

Opleiding

"In het eerste jaar wordt je studieprogramma volledig voor je besloten. Dit vond ik persoonlijk erg fijn omdat je daardoor de ruimte krijgt Wageningen en het studentenleven goed te ontdekken. Dit kan namelijk aan het begin best wel overweldigend zijn. De vakken in het eerste jaar zijn voorbereidende vakken uit verschillende disciplines als chemie, biologie en wiskunde. Persoonlijk vond ik celbiologie en microbiologie erg leuke vakken. Ik heb ook een vak genaamd Biotechnologie 1 gevolgd waarbij ik op excursie naar een waterzuiveringsinstallatie ben geweest, dit vond ik ook heel tof. In het tweede jaar zijn de vakken wat meer verdiepend en krijg je ook al de eerste vorm van eigen keuze. Het derde jaar, waar ik volgend jaar heen ga, bestaat voor de helft uit volledig eigen keuze en voor de andere helft uit een scriptie. Tijdens het vrije keuze deel volgend jaar ga ik op uitwisseling naar Noorwegen, hier heb ik heel veel zin in."

Studentenleven

"Ik vind het studentenleven in Wageningen erg leuk, eigenlijk leuker dan verwacht. Wanneer je in Wageningen komt is alles nieuw, waardoor je ook heel snel nieuwe dingen leert. Eigenlijk herken je jezelf na drie maanden hier wonen niet meer. Ik ben in mijn eerste jaar bij de studentenvereniging Ceres gegaan. Dit is mij heel goed bevallen. Ik heb binnen Ceres een jaarclub gevormd met 18 meiden die nu echt hele goede vriendinnen zijn. We spreken op de maandagavond af om iets leuks samen te gaan doen en gaan ook regelmatig op vakanties. Ik heb daarnaast ook in Wageningen gehockeyd en ik woon samen met 7 anderen in een hecht huis in het centrum waar ik vaak mee chill. Mocht dit nog niet genoeg zijn kan je ook nog actief worden bij de studievereniging of verschillende cultuurverenigingen. Zo is er eigenlijk voor ieder wat wils."

Terug naar Studenten vertellen