Alumniverhaal

Alumnus Wouter Wubben - MSc Forest and Nature Conservation

Wouter Wubben is na zijn studie Bos- en Natuurbeheer bij de gemeente Westland gaan werken. Hier is hij begonnen als ecoloog. Ondertussen is de functie van Wouter uitgebreid met uiteenlopende verantwoordelijkheden op het gebied van ecologie, landschap en waterkwaliteit.

Ik vind het leuk om het onhaalbare haalbaar te maken.

Studie

“Mijn studie sluit redelijk goed aan bij mijn baan,” vertelt Wouter. “Zeker toen ik aan mijn baan begon kon ik de ecologische kennis niet missen voor mijn functie. Wel miste ik wat kennis over de Nederlandse natuurwetgeving, maar dat kan je ook snel genoeg bijspijkeren als je eenmaal aan het werk bent.” Voor zijn stage is Wouter naar Amerika gegaan om daar aan bosbeheer te werken. “Tijdens deze stage heb ik praktijkervaring opgedaan die nu goed van pas komt. Doordat ik zelf ook in de buitendienst heb meegewerkt tijdens mijn stage kan ik nu beter communiceren met de teams die de uitvoering van de gemeentelijke plannen doen. Mijn stage heb ik geregeld via Experience International, een organisatie waar ik nu nog steeds wat vrijwilligerswerk voor doe.”

Baan

“Het werken voor de overheid, een gemeente in mijn geval, kan soms een beetje veel van hetzelfde worden. Hier kun je wel zelf invloed op uitoefenen.. Om te voorkomen dat mijn werk te veel routine en niet meer uitdagend is, probeer ik zo veel mogelijk nieuwe projecten naar mij toe te trekken. In mijn werk hou ik mij onder andere bezig met de ruimtelijke ontwikkeling en nieuwbouwprojecten binnen de gemeente. Het is voor mij een uitdaging om zo veel mogelijk groene en beleefbare ruimte te realiseren, zonder het belang van de glastuinbouw in het Westland uit het oog te verliezen.

Onlangs hebben we een natuurspeeltuin kunnen openen, waarvan lange tijd gedacht werd dat hij er vanwege de lastige financiering niet zou komen. Het zijn deze projecten waarvan mijn collega’s zeggen dat ze me nooit gaan lukken waar ik graag aan werk. Ik vind het leuk om het onhaalbare haalbaar te maken. Mijn functie is ook wel veranderd doordat ik dit soort projecten opgepakt heb. Doordat ik meer weet over de gemeente en het beleid, zoek naar vernieuwing en verbetering, is mijn functie langzaam van uitvoerend naar ontwikkelend geëvolueerd. Ik bepaal nu veel meer de richting en visie van de gemeente op het gebied van ecologie, landschap en waterkwaliteit.