Alumniverhaal

Alumni Juul Smeets – Projectleider LTO Noord

De lessen over dialoog en multi-stakeholder processen komen nog steeds van pas!

Hoewel je in eerste instantie bij projectleider misschien niet denkt aan een communicatie expert, pas ik, meer dan ik van tevoren verwachtte, nog steeds bijna dagelijks geleerde theorieën en modellen uit mijn master toe in mijn werk als projectleider bij LTO Noord. Als ik iets leerde in Wageningen is het dat innovatie niet kan zonder communicatie.

Kun je iets vertellen over je functie?

LTO Noord is de belangenbehartiger voor boeren en tuinders in de negen provincies boven de rivieren. Als projectleider ben je een verlengstuk van de belangenbehartiging. Samen met boeren en tuinders verken je nieuwe wegen om te werken aan maatschappelijke opgaven. Ook organiseer je praktijkproeven, activiteiten en kennis die bijdragen aan het collectief belang. Soms is dat het belang van de boer en tuinder, soms is dat in het belang van ons allemaal, als samenleving. Een greep uit mijn werkzaamheden: coördinatie en ondersteuning van initiatieven op het gebied van dialoog en verbinding (o.a. Boert Bewust), kennissessies organiseren voor ondernemers die (willen) ondernemen in de korte keten/ op zoek zijn naar een nieuw verdienmodel, trajecten organiseren rondom bedrijfsopvolging en toekomstbestendig ondernemerschap, bedenken van communicatie interventies en het opzetten van nieuwe samenwerkingsverbanden.

Hoe helpt je studie je in je werk?

Bij een groot aantal projecten gaat het over het verbinden van andersdenkende belanghebbenden én het creëren van ‘beweging’. Van boeren tot overheden, van onderwijs tot periferie. De lessen over dialoog en multi-stakeholder processen komen daarbij nog steeds van pas! Ik merkte dat mijn studieachtergrond mij helpt bij het ontwerpen van de proceskant van een project, het ontrafelen en terugbrengen tot de essentie van complexe situaties. Dat helpt om een goed projectplan te maken dat niet alleen haalbaar is in tijd en geld, maar ook gedragen wordt door betrokken partijen.