Alumniverhaal

Alumni Stijn van Suntenmaartensdijk – Communications Advisor bij Energie Beheer Nederland

Ik vind het interessant om complexe materie begrijpelijk over te brengen.

Wat ben je gaan doen na je opleiding?

Als communicatieadviseur bij Energie Beheer Nederland (EBN) heb ik nog dagelijks profijt van de tweejarige master. Met EBN zitten we midden in de energietransitie. Van oudsher actief in de gas en olie en hedendaags ook in geothermie, de opslag van CO2 en ontwikkeling van duurzame gassen en energieopslag. Ik werk veel samen met technisch opgeleide mensen met veel specifieke (vak)kennis. De diepgang in technische vakken aan Wageningen University in combinatie met een stage en thesis die je beide bij een bedrijf kan uitvoeren, geven je veel bagage. Bagage waar ik nu handig gebruik van maak en waardoor ik gesprekken gemakkelijker volg.

Waarom heb je gekozen voor deze studie?

De keuze voor deze master was zeer bewust. Al tijdens mijn BSc Voeding en Gezondheid, eveneens aan dezelfde universiteit, kwam ik erachter dat ik een technische basis erg waardeer. Maar uiteindelijk vind ik het interessanter om complexe materie begrijpelijk over te brengen. Communicatieopleidingen aan andere universiteiten waren éénjarig en meer gericht op de commerciële/ corporate kant. De verbreding waar ook gedragsverandering aan bod komt sprak mij juist erg aan.

Hoe breng je dat in de praktijk?

Bij EBN krijg ik met veel verschillende aspecten van het communicatievak te maken. Dit varieert van interne & externe communicatie (de corporate communicatie), communicatie over een specifiek thema zoals CO2-opslag tot omgevingscommunicatie/ woordvoerderschap. Als trainee krijg je bij EBN een driejarig contract. Dat is lang in vergelijking met de meeste traineeships. Maar voor mij brengt het veel voordelen met zich mee. Je kan meer verschillende aspecten van communicatie proberen.