Studenten met dyslexie, AD(H)D of ASS

Als je alleen extra tentamentijd wilt aanvragen, hoef je geen afspraak met een studentendecaan te maken. Zorg wel voor een geldige verklaring van bijvoorbeeld een psycholoog.

Aanvragen via Osiris

Studenten met dyslexie, AD(H)D of ASS kunnen in Osiris met een digitaal aanvraagformulier extra tentamentijd aanvragen. Je vindt dit formulier onder ‘cases’ in Osiris.

Zorg voor een geldige verklaring of onderzoeksrapport

De verklaring moet zijn ondertekend door een deskundige zoals een GZ-psycholoog, klinisch psycholoog, psycholoog met Kinder- en Jeugdregistratie van het NIP of een orthopedagoog-generalist.

Als je geen verklaring hebt, kun je het onderzoeksrapport waarin de diagnose staat gebruiken. Je verklaring en/of medische documenten worden
uit privacy-overwegingen automatisch na één maand verwijderd.

Toekenning voorziening

Een studentendecaan beoordeelt je aanvraag. Als je aanvraag is goedgekeurd, krijg je via je WUR e-mailadres en in Osiris een bericht. Bij jouw persoonlijke gegevens in Osiris staat nu de voorziening 25% extra tentamentijd en eventueel een vergroting. Als je je aanmeldt voor een vak, kun je aanvinken welke voorziening(en) je wilt gebruiken.

Tussen het versturen van het formulier en het ontvangen van de goedkeuring kan 2 weken tijd zitten. Begin dus op tijd met je aanvraag.

Verklaring afgekeurd?

Als je verklaring niet aan de voorwaarden voldoet, vraagt de studentendecaan een  studentenpsycholoog om een tweede beoordeling. Hiervoor is het volledige onderzoeksrapport noodzakelijk. Als de studentenpsycholoog de diagnose ondersteunt, ontvang je alsnog de gevraagde voorziening. Als de studentenpsycholoog twijfelt aan de diagnose, dan adviseert de studentendecaan je om een nieuw onderzoek te laten doen.

Meer voorzieningen nodig?

Voor alle andere voorzieningen dan extra tentamentijd of een vergroting is een afspraak met een studentendecaan noodzakelijk. Dyslexie, AD(H)D en ASS geven mogelijk recht op andere voorzieningen of extra studiefinanciering. Lees de pagina Studeren met een functiebeperking voor meer informatie.