Studentenverhaal

Na de HAN wilde ik beter kennis maken met de academische wereld

Maarten de Jong, student Bioinformatics and Systems Biology

Maarten de Jong, student Bioinformatics and Systems Biology

Vooropleiding

Op de havo had ik interesse in wetenschap en met name biologie, maar wel de meer fundamentele en abstracte kant daarvan. Laboratorium experimenten interesseerden mij weinig. Daarom sloot Bio-informatica aan de HAN goed bij mij aan. Tijdens deze opleiding heb ik kennis gemaakt met moleculaire biologie, en met onderwerpen als databases, programmeren en machine learning. Ik heb twee heel verschillende stages gevolgd. De eerste was gericht op het classificeren van ziekenhuis patiënten op basis van klinisch chemische metingen (vooral bloedwaardes). De tweede was een vergelijkend genoomonderzoek tussen pathogene en niet-pathogene varianten van een banaan-infecterende schimmel.

Keuze van de master

Na de HAN wilde ik beter kennis maken met de academische wereld. Ik heb een aantal masters overwogen, zoals een master Biology aan de WUR, of een master Data Science aan de Radboud Universiteit. Ik wilde echter niet kiezen tussen biologie en informatica, mij sprak juist de combinatie aan. Daarom koos ik om me verder te verdiepen in het vakgebied met de master Bioinformatics and Systems Biology aan de WUR.

Ervaring met de master Bioinformatics and Systems Biology

Het meest opvallende aan de master vond ik de afwezigheid van een vast programma. De master bestaat uit bijna alleen maar keuzevakken, met maar liefst één uitzondering. Mijn bachelor bestond juist alleen maar uit een vast programma, behalve stages en de minor. Dit was dus wel een grote overgang. Verdieping van tevoren loont, zo kan je zelf een traject uitstippelen dat goed bij jou aansluit. Inhoudelijk worden veel dezelfde onderwerpen behandeld als op de bachelor bio-informatica, maar met veel meer (wiskundige) verdieping. Dat was zowel uitdagend als bevredigend.

Meer over Bioinformatics