Testimonial

Thijs de Bruijn - van hbo naar universiteit

Ook Thijs de Bruijn ging na zijn hbo-bachelor nog voor een wo-master. Tijdens zijn studie International Land and Watermanagement in Wageningen leerde hij breed te kijken naar zijn vakgebied. En ontdekte hij dat zijn hbo-opleiding eigenlijk een heel goede voorbereiding was.

Eigenlijk heb je een voorsprong

“Voor iedereen die aan een master begint, is het nieuw en spannend. We zijn allemaal geneigd om het wat groter te maken dan het is. Natuurlijk was ik benieuwd of ik het niveau aan kon. Dat bleek gelukkig snel zo te zijn. Het helpt dat een hbo-bachelor een jaar langer duurt dan een wo-bachelor. En ik had geleerd om projectmatig te werken. Dus eigenlijk heb je op bepaalde vlakken een voorsprong.

Veel contacturen

De begeleiding vanuit de universiteit klopt ook helemaal. Je krijgt extra ondersteuning bij wiskunde en Engels. De docenten zijn heel betrokken en toegankelijk. En er zijn veel contacturen en kleine groepen. En omdat het een tweejarig programma is, kun je met je stage en scriptie in het tweede jaar echt veel ervaring opdoen – zit je niet alleen maar in de boeken. De Academic Consultancy Training was bijvoorbeeld een van de leukste dingen tijdens mijn opleiding. Je buigt je dan met een groep studenten over een vraagstuk van een opdrachtgever uit je werkveld.

Studiekeuze

Ik had bij verschillende universiteiten een master op het oog. Na een gesprek met de studieadviseur bleek International Land and Watermanagement het beste bij mij te passen. En Wageningen heeft echt een goede naam op mijn vakgebied. Voor de toelating hoefde ik alleen een Engelse test te maken. Vaak moet je nog wel een pre-master doen of minoren volgen.

Breed kijken

Deze master heeft me veel opgeleverd. Ik heb geleerd om conceptueel te denken en breed te leren kijken naar vraagstukken. Dat komt ook doordat je samenwerkt met studenten met verschillende achtergronden. Mijn droombaan is om bij de overheid bij te dragen aan het weerbaarder maken van Nederland tegen de klimaatverandering. Helemaal in lijn met de missie van Wageningen.”

Thijs' tips bij je masterkeuze

• Vergelijk opleidingen goed, qua titel kunnen ze op elkaar lijken maar er zitten echt verschillen in. Op de website van Wageningen krijg je echt een goed inhoudelijk beeld van de programma’s.
  • Ga naar de campus. Tijdens een open dag of ga gewoon zelf even sfeer proeven. Zie jij zelf hier twee jaar rondlopen
  • Praat met studenten van de universiteit. Ook van andere opleidingen.
  • Bekijk de roosters, vakken en examinering. Dat geeft een goed beeld van de dagelijkse praktijk van een studie.

Terug naar Van HBO naar Universiteit