Mijn kind kan (nog) niet kiezen

Soms lukt het echt niet om een goede studiekeuze te maken. Misschien heeft uw zoon of dochter de handen vol aan het halen van het eindexamen of uw kind blijft maar twijfelen.

Stimuleren of nog even wachten

Als ouder kun je je kind stimuleren aandacht te besteden aan het studiekeuzeproces, maar teveel druk zetten werkt averechts. Soms is een tussenjaar dan het beste. Ongeveer 15% van de aanstaande studenten kiest hiervoor. Sommige aanstaande studenten hebben gewoon meer tijd of 'rijping' nodig. Bedenk wel dat er ook na een tussenjaar een studie moet worden gekozen. 'Zomaar' aan een opleiding beginnen om 'ervan af' te zijn is een riskante zaak. Studenten die lang genoeg nadenken en goed vergelijken maken vaak een goede studiekeuze. Meer over een tussenjaar. Kijk ook naar het blog voor ouders www.studiekeuzekind.nl onder de tab 'tussenjaar'.

Een jaar iets anders doen

Een jaar helemaal niets doen is natuurlijk een slecht idee. Het helpt je niet verder met je studiekeuze en je raakt de regelmaat in je leven soms kwijt. Wat dan wel?

• Werken: Een tijdje werken en ervaren hoe het arbeidsproces in elkaar zit kan geen kwaad. Misschien is er interessant werk te vinden? Meestal valt het tegen wat je met een havo of vwo diploma kan doen. Dit besef stimuleert soms nog eens extra over een vervolgstudie na te denken. Natuurlijk kun je ook geld verdienen voor je aanstaande opleiding of een verre reis. Houd wel altijd de focus op studiekeuze.
  • Reizen: Verre landen bezoeken, zelfstandige beslissingen nemen, onder heel andere omstandigheden leven. Aanstaande studenten hebben hier vaak echt goede ervaringen mee. Toch moet de studiekeuze niet vergeten worden. Kijk op www.studiekeuzekind.nl onder de tb 'tussenjaar'.
  • Vrijwilligerswerk: Studenten kiezen voor vrijwilligerswerk in de sector waar ze later willen werken. Zo leren ze meer van het beroep waar ze later in terecht komen. Willen ze echt deze richting op? Op www.studiekeuzekind.nl vindt u onder de tab 'tussenjaar' verschillende verhalen van aanstaaande studenten die hiervoor hebben gekozen.
  • Profiel compleet maken: Soms hebben aanstaande studenten ook een jaar nodig om hun profiel aan te vullen met vakken die nodig zijn om aan de studie van hun dromen te beginnen.

Toch studeren

Bent u bang dat uw zoon of dochter zijn studieritme kwijt raakt en helemaal niet meer gaat studeren? Dan is het misschien een idee om toch een opleiding te volgen. Waar kunnen aanstaande studenten dan voor kiezen?

• Een opleiding waarbinnen je nog kunt switchen: Sommige opleidingen zijn in het begin nog breed. Switchen kan dan in de eerste helft van het eerste jaar nog tussen verwante opleidingen. In Wageningen kun je in het begin soms nog switchen tussen verwante opleidingen.
  • Een taal leren: Sommige studenten kiezen voor een heel andere korte opleiding of ze gaan een taal leren.
  • Een jaar naar school in het buitenland: Soms kiezen leerlingen voor nog een jaar middelbare school in het buitenland.
  • Een tussenjaar studiekeuze programma volgen. Op www.studiekeuzekind.nl onder 'tussenjaar' vindt u beschrijvingen van diverse studiekeuzeprogramma's van onderwijsinstituten of privé instituten.

Nieuwsbrief en blog voor ouders van (aanstaande) studenten