Deelnemers gezocht voor onderzoek naar de rol van gezondere leefstijl in het verminderen van moeheid bij darmkanker

14 juni 2022

Vermindert een gezondere leefstijl chronische vermoeidheid na dikkedarmkanker? Die vraag staat centraal in het SoFiT onderzoek van Wageningen University & Research, dat begin dit jaar van start ging en waarvoor deelnemers gezocht worden. Dikkedarmkanker staat in de top vijf van meest voorkomende vormen van kanker in Nederland. Bijna een op de drie ex-patiënten kampt met chronische vermoeidheid.

Mensen die na darmkanker veel bewegen en gezond eten, ervaren minder vaak vermoeidheid dan lotgenoten die dit niet doen, zo blijkt uit eerder Wagenings onderzoek. “In dit vervolgproject willen we vaststellen of er daadwerkelijk sprake is van een oorzakelijk verband: helpt het aanleren van een betere leefstijl om minder vermoeidheid te ervaren? Ook onderzoeken we welke mechanismen hieraan ten grondslag liggen”, zegt Renate Winkels, projectcoördinator en universitair docent bij Wageningen University & Research. Het onderzoek moet daarnaast inzicht geven in de effectiviteit van de laatste technieken voor leefstijlverandering. “Hiermee willen we een basis leggen voor een goede begeleiding van ex-kankerpatiënten.”

Leefstijlcoach

Een multidisciplinair team van Wageningse voedingsonderzoekers en gedragswetenschappers voert de SoFiT studie uit. Hiervoor worden 180 ex-dikkedarmkankerpatiënten gezocht die minstens een half jaar en maximaal twee jaar klaar zijn met de behandeling maar nog wel kampen met vermoeidheid. De helft van de deelnemers krijgt een coach die hen een half jaar lang individueel begeleidt naar een gezondere leefstijl, conform het advies van het Wereld Kanker Onderzoeksfonds.

Dit houdt onder andere veel groente en fruit, weinig rood vlees, liever geen alcohol en een half uur matig intensief bewegen per dag in. De andere helft, de controlegroep, krijgt pas ná de interventieperiode persoonlijke begeleiding aangeboden. De deelnemers vullen regelmatig vragenlijsten in over hun vermoeidheidsklachten. De eerste 40 deelnemers zijn inmiddels enthousiast gestart met het onderzoek, nieuwe deelnemers zijn van harte welkom en kunnen informatie opvragen door een mail te sturen naar: sofit.study@wur.nl of door te bellen met: 06-28864367.

Spiervervetting

CT-scans en echografie geven inzicht in veranderingen in spiermassa, vetpercentage en mate van spiervervetting – een proces waarbij er steeds meer vet wordt afgezet tussen en in de spiervezels – bij de deelnemers. Eerdere studies, onder meer van Wageningen University & Research, wijzen op een mogelijk verband tussen vermoeidheid en spiervervetting.

Projectpartners

Behalve Wageningen University & Research zijn Alliantie Voeding in de Zorg, Ziekenhuis Gelderse Vallei, Rijnstate Ziekenhuis, Slingeland Ziekenhuis, Flevoziekenhuis Almere en Integraal Kankercentrum Nederland partner in het project. World Cancer Research Fund International en het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WKOF) financieren het onderzoek.

Kwaliteit van leven

Dikkedarmkanker staat in de top vijf van meest voorkomende kankersoorten in Nederland. Bijna een op de drie ex-patiënten kampt met chronische vermoeidheid en dat heeft een grote impact op de kwaliteit van leven. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld niet meer in staat om te werken. Mensen met kanker passen hun leefstijl nu nauwelijks aan, zo blijkt uit eerder onderzoek. Patiënten krijgen vaak geen of weinig voorlichting over leefstijl en voeding, terwijl zij hier wel behoefte aan hebben.