Leergemeenschap Duurzaam Onderwijs 2025-26

Samen werken aan duurzaam onderwijs binnen je school. Dat is het uitgangspunt van deze leergemeenschap.

Expertises die jij kunt versterken tijdens deze leergemeenschap:

  • Leiderschap en innovatie (van vernieuwing van structuren en organisaties)

  • Pedagogiek en didactiek (ontwikkelen en leren)

  • Vakoverstijgend werken/inhoud/leerlijnen (integratie en verbinding)

Opbrengst leergemeenschap

Als jij hebt deelgenomen aan de leergemeenschap verwachten wij dat jij:

  • Zicht hebt op je eigen kwaliteiten en rollen als docent en veranderaar binnen het onderwijs.

  • Zicht hebt op jouw persoonlijke uitdagingen en in staat bent je te blijven ontwikkelen.

  • Zicht hebt op je eigen paradigma’s en blinde vlekken in relatie tot duurzame ontwikkeling en hoe dat doorwerkt in jouw contact met leerlingen en collega’s.

  • Een eindproduct hebt opgeleverd in de vorm van een vakoverstijgende lessenserie, beleidsdocument, samenwerkingsproject of een artikel in een onderwijsblad.

  • Geïnspireerd bent geraakt om samen met je collega’s de duurzame verandering vorm te geven.

Werkwijze leergemeenschap

Als je deelneemt aan deze leergemeenschap is het belangrijk dat je met collega’s werkt aan de versterking van duurzaamheid binnen de school, liefst met een duidelijk mandaat ondersteund vanuit de schooldirectie. Vanuit de leervragen die dat oproept verwachten we dat je ook zelf achter benodigde expertise aan gaat en die inbrengt in de leergemeenschap. Naast deelnemer ben je daarmee ook mede vormgever van de inhoud van de bijeenkomsten. Iedere deelnemer draagt op de een of andere manier bij aan het programma van een van de bijeenkomsten.

Voor komend schooljaar staan de thema’s van een deel van de bijeenkomsten al vast, dat wil zeggen het gedeelte voor de pauze. Aan het tweede gedeelte van de sessies kun je mee helpen invulling geven.

Inhoud van de bijeenkomsten

Onderdelen van de bijeenkomsten (volgorde kan verschillen) kunnen zijn:

  • Inhoudelijke inspiratie
  • Ervaringen delen en bespreken van vragen met collega’s aan de hand van de inhoudelijke inspiratie
  • Intervisie

Thema's die aan de orde komen zullen zijn:

Deze thema's zullen voor eind juni op een van de data worden ingepland.

  • Morele ontwikkeling
  • Biomimicry
  • Klimaatpsychologie
  • Serious gaming
  • Omgaan met polarisatie in de klas
  • Praktijkopdrachten
  • Creativiteit

Wij vragen de schoolleider om een overeenkomst te ondertekenen waarin staat op hoeveel uren vrij te roosteren tijd je recht hebt voor de bijeenkomsten en het huiswerk. Na aanmelding krijg je dit formulier toegestuurd.

De inschrijvingen voor 2025-2026 zijn open! Neem contact met ons op voor meer informatie.