Chantel, Dennis en Marloes actief bij het Global Youth Institute 2020

2 november 2020

Dit jaar vloog het Wageningen Youth Institute virtueel af naar de Verenigde Staten om deel te nemen aan de online editie van de World Food Prize. De World Food Prize, ook wel de Nobelprijs voor voeding en landbouw, werd dit jaar uitgereikt aan Dr. Rattan Lal, baanbreker in onderzoek naar bodemgezondheid.

Dr. Lal ontwikkelde een bodemgerichte benadering en maakte het de norm om voedselproductie te verhogen en klimaatverandering te beperken. Met het promoten van innovatieve bodembesparende technieken heeft Lal het levensonderhoud van meer dan 500 miljoen kleinschalige boeren bevoordeeld, de voedsel- en voedingszekerheid van meer dan twee miljard mensen verbeterd en honderden miljoenen hectaren natuurlijk tropisch ecosysteem gered.

Borlaug Dialogue

Samen met Rattan Lal zijn tientallen andere wetenschappers, beleidsmakers en overige wereldleiders bij elkaar gekomen om het tijdens de Borlaug Dialogue te hebben over vier grote kwetsbaarheden in voedselsystemen: klimaatverandering, financiën & investeringen, voeding en gelijkheid & toegang. De Borlaug Dialogue, die van 12 tot 16 oktober bezig was, had daarom dit jaar de titel: “Building Resilience Today for Improved Global Food Systems Tomorrow”.

Chantel Hoeve, de Wageningen Youth Institute-winnaar van 2020, kon met haar deelname aan het Global Youth Institute deel uitmaken van de interessante discussies van deze wereldleiders. Het tweeweekse online GYI werd georganiseerd door de World Food Prize Foundation en viel in de eerste week samen met de Borlaug Dialogue. Chantel kreeg tijdens de rondetafelgesprekken de kans om haar eigen bodemonderzoek te presenteren aan leeftijdsgenoten en experts, met Dr. Lal in haar achterhoofd als grote voorbeeld.

Group leaders aan het woord

Dennis Vlegels en Marloes Ruiter maakten in 2018 deel uit van de Nederlandse delegatie en waren dit jaar actief als Group Leader als vraagbaak en steun voor de deelnemende scholieren.

Dennis Vlegels

"Zelfs in de online setting van dit jaar wisten de rondetafelgesprekken mij enthousiast te maken. Niet alleen had ik de mogelijkheid om mijn kennis vanuit Nederland over te brengen aan jongeren en experts, ook leerde ik zelf over voedselzekerheid van deze jonge, ambitieuze studenten. Ik was in het bijzonder onder de indruk van de presentatie van een Chinese scholier. Als ‘non-native speaker’ ervaarde ik hoe eng het is om je ideeën te pitchen aan een Amerikaans publiek, maar zij verdiende zeker haar plek aan tafel."

Dennis Vlegels

Marloes Ruiter

"Het hoogtepunt van mijn Global Youth Institute 2020 waren de rondetafelgesprekken die ik mocht begeleiden. In deze Round Tables mogen scholieren hun innovatieve oplossingen voor het wereldvoedselvraagstuk presenteren. Ik had leerlingen uit de VS en China, mijn mede group leader zat in Londen en de experts kwamen uit Kenia en de VS. Het was enorm inspirerend om in deze internationale setting te praten over het wereldvoedselvraagstuk en de oplossingen daarvoor. Zoals een van de experts aan mijn Round Table, Kiruba Krishnaswamy, benoemde: 'We zijn afhankelijk van elkaar. Alleen door samen te werken komen we tot oplossingen voor dit complexe vraagstuk'. De Round Tables voelden voor mij als deze internationale samenwerking en het is waardevol om daar deel van uit te mogen maken."

Marloes Ruiter