Het Wageningen Youth Institute inspireert jong en oud op de Youth World Food Day

2 november 2020

Op initiatief van de VN werd op 16 oktober wereldwijd stilgestaan bij de rol van voedsel in de samenleving. Vanuit het World Food Center in Ede werd die dag de volledig online jongerenversie van de World Food Day georganiseerd. Het Wageningen Youth Institute was natuurlijk aanwezig, om daar haar deelname in de Food Chain Challenge te presenteren. Ook WUR studente Evi Vet, VN-jongerenvertegenwoordiger voor Biodiversiteit en Voedsel, was virtueel aanwezig.

Samenwerking

De Food Chain Challenge is een samenwerking tussen vier Youth Institutes van de World Food Prize Foundation en bracht scholieren uit de Verenigde Staten, Zweden en Nederland samen om te werken aan de volgende vraag: hoe kunnen we wereldwijd samenwerken aan meer lokaal geteeld en geconsumeerd voedsel? Negen internationale teams gingen op 29 september in gesprek met lokale entrepreneurs om vervolgens aan de slag te gaan met een werkelijk probleem van de ondernemers.

Presentatie, Quiz en Interview

Vanuit de studio in het World Food Center gaven Mirjam Troost en Dennis Vlegels van het Wageningen Youth Institute een presentatie over dit project. Daarnaast gaf Yasmin Dijksterhuis aan de kijkers een quiz over Food Chains. Ook interviewde teamcaptain Dennis een deelnemer uit zijn groep, Ella Wold, om het met haar te hebben over hun ervaringen.

I think younger students are a lot more free in their creativity, because they’re not exposed to that many opinions; they form their own opinion
Dennis Vlegels (Teamcaptain)

Bekendmaking winnaar

De beste ideeën van de teams werden gepresenteerd en gedeeld tijdens de Youth World Food Day en de winnaars werden in de middag bekendgemaakt. Nina Hoogeveen van Avans Hogeschool, die een idee ontwikkelde voor het koken met een keuze uit ingrediënten in restaurants in plaats van vooraf bepaalde gerechten. Er wordt dan gekookt met hetgeen de natuur en bodem ons kan geven en het gaat tevens voedselverspilling tegen. Ook Lucia Mauriello en Kaleigh Krause van het New Jersey Youth Institute scoorden hoge ogen. Zij bedachten nieuwe concepten voor het Community Kitchen Program van Tacombi, een bedrijf met de beste taco’s in New York.

Samen met de Rabobank, het New Jersey Youth Institute en het bedrijf Tacombi gaat het Wageningen Youth Institute met de winnaars aan de slag om hun idee van concept naar werkelijkheid te realiseren!