App CappO2 wint de ontwerpwedstrijd 2021/'22: CO2 weg ermee!

30 maart 2022

Bedenk en ontwerp een plan waarmee je zelf kunt bijdragen aan de strijd tegen klimaatverandering! Dat was de opdracht van de 'Ontwerpwedstrijd 2021/'22: CO2 weg ermee!' van het Wetenschapsknooppunt Wageningen University. Op woensdag 30 maart 2022 vond de finale als vanouds plaats op Wageningen Campus. Na een spannende finale ging uiteindelijk de Ericaschool uit Rhenen er met hun app/site CappO2 er met de eerste prijs vandoor.

Dit jaar kon de finale van de ontwerpwedstrijd weer op locatie plaats vinden en wel in nieuwe onderwijs gebouw Aurora op Wageningen Campus. Bij binnenkomst keken de finalisten en andere genodigden hun ogen uit. Ook de grote collegezaal maakte veel indruk. De jury heeft met veel aandacht en plezier de ontwerpen van de vijf finalisten bekeken. Maar er kon er maar één de winnaar zijn; de Ericaschool uit Rhenen met hun app/site CappO2.

Waarom hebben jullie voor dit ontwerp gekozen?

"Mensen hebben vaak niet door wat er allemaal gebeurt met het milieu.
Wij willen mensen spelend laten leren wat er allemaal aan de hand is. Wij hopen hiermee mensen bewust te maken over hoe en wat er allemaal gebeurt en wat je
eraan kunt doen. Hiervoor maken we de app/site CappO2.

Onze motto is op weg naar een fossielvrij leven! In de app/site zitten allemaal tips, quizzen en natuurlijk spelletjes om van alles te leren. Hiermee kun je de titel klimaatkampioen behalen!"

Juryoordeel

Eerste plek

Waled, Irene, Rijk en Lisa van de Ericaschool uit Rhenen hebben niet alleen met het ontwerp van hun app/site indruk gemaakt op de jury, maar ook met hun presentatie skills. Ze hebben een ontzettend goede presentatie neergezet zonder spiekbriefjes. Ook hebben zij eerdere feedback van de jury meegenomen in hun presentatie. Daarnaast gooide zij hoge ogen met hun quiz waaraan het publiek meedeed. Op die manier betrokken zij op een originele manier het publiek bij hun presentatie. Een welverdiende eerste plek voor de Ericaschool!

Tweede plek

Op de tweede plek is de Airbornschool uit Renkum geëindigd met hun ontwerp Het Grote CO² Spel. De jury hoopt dat het spel daadwerkelijk in de winkel komt te liggen.

Derde plek

De derde plek was voor de Prins Florisschool uit Papendrecht. Zij hebben een Automatische bomenplanter ontworpen. Ook over dit onderwerp was de jury enthousiast. Ook merkte de jury op dat het mooi is dat er ook van buiten de regio deelgenomen wordt aan de Ontwerpwedstrijd.

Alle finalisten

• Ericaschool uit Rhenen met 'CappO2'
  • Margrietschool uit Wageningen met 'Fotosynthese in gewone producten'
  • Prins Florisschool uit Papendrecht met 'Automatische Bomenplanter'
  • CBS De Springplank uit Rhenen met 'Communitie CO2 is Gemeen'
  • Airborneschool uit Renkum met 'Het Grote CO2 Spel'

Jury

De jury bestond dit jaar uit:

• dr. Ingrid Luijkx (universitair docent bij Omgevingswetenschappen, afdeling Meteorologie & Luchtkwaliteit)
  • Imme Benedict (docent en onderzoeker meteorologie)
  • Hilco van Stuyvenberg (didacticus Wetenschapsknooppunt Wageningen University en opleidingsdocent Leraar Basisonderwijs Christelijke Hogeschool Ede).