Moet energie als het opgewekt is direct gebruikt worden, of kun je het ook opslaan en later gebruiken?

Prof. Louise Vet gaf tijdens het college van de Kinderuniversiteit antwoord op deze vraag.

Dit is een belangrijke vraag waar we als onderzoekers heel erg mee bezig zijn. Als je zonnepanelen op je dak hebt en er is heel veel zon, dan krijg je veel warmte, maar je hebt het op dat moment niet zo veel nodig. Als het bewolkt is heb je het juist wel nodig, maar dan is er geen zon. Dus moet je het opslaan.

Als je heel veel warmte in de zomer hebt, dan kun je dat gebruiken in de winter. We kunnen de kou in de winter ook gebruiken. De kou stoppen we in de bodem en dan kan je hem er in de zomer weer uit halen.

Bij het NIOO (duurzaam onderzoeksgebouw in Wageningen) wordt dat ook gedaan. Bovenop het dak van het NIOO staan zonnepanelen. Die worden door de zon heel heet gemaakt. Met die warmte maken we water heet en dat bewaren we in de bodem, op 300 meter diepte. Als het dan in de winter heel koud wordt, gaat het hete water door slangen het gebouw door om het gebouw te verwarmen.

Het water dat door de winterse kou heel koud wordt, bewaren we ergens anders in de bodem. Wanneer het heel warm is in de zomer, gaat het koude water in slangen het gebouw door om het af te koelen.

Op die manier gebruiken we de zomer voor de winter, en de winter voor de zomer.