Project

Bitter gourd

De Nederlandse Tuinbouw is altijd op zoek naar nieuwe gewassen om die vervolgens met een interessante boodschap voor de consument in de markt te zetten. Deze innovaties zijn belangrijk om de groeiende wereldwijde concurrentie voor te blijven, de glastuinbouw gezond te houden en de werkgelegenheid in de glastuinbouw verder te doen toenemen. Momordica charantia, ook wel bitter gourd of sopropo genaamd, is zo'n interessante nieuwe groente. In veel keukens (zoals bv de Surinaamse, Indiase, Oosterse) is het product populair en gewaardeerd voor zijn unieke en bittere smaak. In Nederland en de rest van Europa is het nog een vrij onbekende groente maar het product past in de toenemende interesse in exotische producten en gerechten.

De potentie van het product wordt gesterkt door de potentieel aanwezige positieve gezondheidseigenschappen. Van oudsher staat het product bekend om zijn anti-diabetische werking. Er zijn veel publicaties over die gezondheidswerking verschenen, helaas weinig van goede kwaliteit. Het terugdringen van welvaart gerelateerde ziekten zoals diabetes via voedingsproducten is een belangrijke preventieve strategie.

Het WUR onderzoek binnen dit project richt zich op deze potentiele werking om het suikermetabolisme van prediabeten weer gezonder te krijgen. Hiervoor zullen twee humane studies uitgevoerd worden waarbij mensen die als prediabeet geclassificeerd kunnen worden worden uitgenodigd deel te nemen en een supplement gemaakt van bitter gourd (of een placebo) innemen waarna effecten op suikerhuishouding in kaart worden gebracht.

Overige onderdelen van het project betreffen dierproeven en in vitro experimenten om de anti-diabetische werking te onderzoeken, maar ook de veiligheid. Daarnaast werken in het project telers en marktpartijen die de groente bitter gourd op de kaart willen zetten en er een belangrijk binnenlands groenteproduct van willen maken. Daarbij worden nieuwe producten en marktstrategie├źn bedacht en uitgerold.

Publicaties