Project

Evaluatie zadenactie op basisscholen + kinderopvangcentra

Het programma Jong Leren Eten stimuleert school(moes)tuinieren. Moestuinieren is een vorm van ervaringsgericht leren, wat één van de 5 pijlers van het JLE programma is. De combinatie tussen “gewone” lessen en zelf ervaring opdoen maakt dat opgedane kennis beter beklijft. Bovendien laten verschillende wetenschappelijke studies zien dat moestuinieren kan leiden tot positieve effecten bij kinderen, zoals hun kennis over groente en fruit, hun groente- en fruitvoorkeuren, hun inname van groente en fruit, en hun sociale en emotionele vaardigheden. Er lijken zelfs positieve effecten te zijn op BMI (gewicht in verhouding tot lengte).

Zaadhandelaar Rijk Zwaan verspreidt, i.s.m. de NME-centra en JLE-makelaars, sinds 2017 gratis 3500 zadenpakketten (per jaar) onder Nederlandse basisscholen en kinderopvangcentra. Jaarlijks wordt de wijze van verspreiding van de zadenpakketten geƫvalueerd. Er is echter geen inzicht in het gebruik van de zadenpakketten door basisscholen en kinderopvangcentra (=KOC) en welk effect de zadenactie heeft op het moestuinieren: Is gratis verstrekking cruciaal of niet? Het doel van dit onderzoek is om de wijze waarop en de mate waarin scholen en/ of KOC de zaadpakketten gebruiken in kaart te brengen en inzicht te krijgen in welke effecten de huidige manier van verspreiding van de zaden heeft op de moestuinieractiviteiten op school/ KOC. Op basis van dit onderzoek kan LVVN de inspanningen van scholen/kinderopvangcentra en lokale ondersteuners ten aanzien van het moestuinieren gerichter ondersteunen en stimuleren.

Publicaties