Geen extra spierpijn of spierschade door cholesterolverlager bij wandelen

6 april 2023

Het gebruik van statines leidt niet tot verergering van klachten zoals spierpijn en vermoeidheid na wandelen. Ook treedt er geen extra mate van spierschade op, blijkt uit onderzoek onder deelnemers aan de Nijmeegse 4Daagse. De bevindingen werden onlangs gepubliceerd in Journal of American College of Cardiology.

Het onderzoek is onderdeel van het promotietraject van
Eline Allard, arts-onderzoeker van de afdeling Fysiologie van het Radboudumc. Zij wordt hierbij onder andere begeleid door Silvie Timmers, universitair docent Fysiologie van mens en dier bij Wageningen University & Research. De bevindingen van Allard laten zien dat statinegebruikers een fysiek actieve leefstijl kunnen hebben, wat bijdraagt aan preventie van hart- en vaatziekten.

Cholesterolverlaging

Statines zijn cholesterolverlagende medicijnen die dagelijks door ruim anderhalf miljoen Nederlanders worden gebruikt. Ze behoren tot de medicijnen die het meest worden voorgeschreven. Statines verlagen het cholesterol in het bloed, wat de kans op hart- en vaatziekten verlaagt. Ze brengen echter ook bijwerkingen met zich mee, waarvan spierpijn en vermoeidheid de bekendste zijn.

Geen klachten

Of bijwerkingen van cholesterolverlagers verergeren door matig intensief bewegen, was tot nu toe onbekend. Onderzoek bij 100 wandelaars van de Nijmeegse 4Daagse naar spierklachten toont aan dat statines de spierschade en de spierklachten na een dag wandelen niet verergerden. Ook na drie dagen lopen was dit niet het geval.

Onderzoek “Iedereen ontwikkelt milde spierschade en klachten zoals vermoeidheid en spierpijn na een dag van 30, 40 of 50 kilometer wandelen. Spierschade meten we aan de hand van signaalstoffen in het bloed die wijzen op beschadiging aan de spieren. Hoe meer van deze signaalstoffen in het bloed, hoe meer schade. In dit onderzoek hebben we zowel beschadiging van skeletspieren, die horen bij bewegingen, als beschadiging van de hartspier onderzocht”, legt Allard uit. “Hoewel de scores voor spierpijn en vermoeidheid vóór het wandelen hoger waren bij de mensen met statines die al voorafgaand aan de Vierdaagse dergelijke klachten hadden, was de toename van klachten en spierschade na inspanning vergelijkbaar tussen de groepen.” Volgens de arts-onderzoeker betekent dat ook deze langdurige matig intensieve

lichaamsbeweging veilig is voor statinegebruikers.

Over deze publicatie

Dit artikel is gebaseerd op de publicatie Prolonged Moderate-Intensity 'Exercise Does Not Increase Muscle Injury Markers in Symptomatic or Asymptomatic Statin Users in Journal of American College of Cardiology' geschreven door Neeltje A.E. Allard, Lando Janssen, Bart Lagerwaard, Malou A.H. Nuijten, Coen C.W.G. Bongers, Richard J. Rodenburg, Paul D. Thompson, Thijs M.H. Eijsvogels, Willem J.J. Assendelft, Tom J.J. Schirris, Silvie Timmers, Maria T.E. Hopman.