Tentoonstellingen tijdens City of Insects

Wageningen barstte bijna uit haar voegen van de verscheidenheid aan activiteiten tijdens Wageningen-City of Insects. Er waren onder andere verschillende tentoonstellingen.

Kunst- en foto expo 'Kunst- en Vliegwerk'

Vele werken van meer dan 35 kunstenaars zullen in het laboratorium voor Entomologie tentoongesteld worden met het gezamenlijk thema insecten. De kunstenaars zijn geinspireerd door insecten en geven in verschillende vormen, maten en materialen hun eigen visie op de insectenwereld.
Je treft 2- en 3 dimensionaal werk, mozaike werken, pen-tekeningen, houtsnijwerken, aquarellen.....maar er is ook een digitale fototentoonstelling over insecten, een fototentoonstelling over de zijdeproductie in India en zelfs insectenmuziek. De kinderen kunnen hier naar hartelust insecten tekenfilms kijken, als insect geschminkt worden en het levensgrote 4 op een rij-spel gaan spelen.

************De kunstexpo aan de Binnenhaven is zeker een bezoek waard!*************

De kunstexpo aan de Binnenhaven 7 is een van de hoofdlokaties tijdens het festival Wageningen-City of Insects en dagelijks te bezichtigen van 09.00-17.00 uur. Toegang is gratis.

Vrouwen en Vlinders

Fototentoonstelling van de productie van zijde op het platteland van India

In het Noorden van India zorgen vrouwen goed voor vlinders. De (zijde)vlinders leggen eitjes die rupsen worden. De rupsen worden door de vrouwen gevoerd met bladeren van moerbeibomen. Als ze volgroeid zijn spinnen de rupsen zijdedraden en wikkelen een cocon om zich heen. De vrouwen verkopen deze cocons aan vrouwen uit andere dorpen.

Die wikkelen de zijdedraden van de cocons af. Weer andere vrouwen spinnen de fijne draden tot garen en verkopen het garen aan weefsters. De weefsters maken van het garen prachtige zijden stoffen en sjaals en verkopen die samen op de lokale en internationale markt.

Duizenden vrouwen verdienen zo aan vlinders!

De vrouwen worden bij de productie van de cocons, het ontwerpen van stoffen en de verkoop geholpen door de Indiase organisatie PRADAN.

Vanuit Nederland wordt dit project gesteund door de organisatie ICCO.
Zestig foto's van de fotografe Annelies Smulders geven een verrassend beeld van dit project.

In de bibliotheek van de Binnenhaven zijn tijdens het festival

(tasar) zijden sjaals van het project te koop.

Sieradenexpo

Sieraden-expositie in De Oorzaak door Irma Frijlink, Ineke Otte, Frans Beelen, Iris Nieuwenburg en Jose van Loon.

Openingstijden van De Oorzaak:

maandag 13.30-18.00

di-do 10.00-18.00

vrijdag 10.00-18.00 en koopavond 19.00-21.00

zaterdag 10.00-17.00

Tentoonstelling De Boekenwurm

Vanaf het begin van de boekdrukkunst is er ook over insecten gepubliceerd, vaak met prachtige afbeeldingen.
Bibliotheek Wageningen UR laat graag ca. 25 antiquarische boeken en een aantal bijzondere illustraties zien uit haar Speciale Collecties. www.bibliotheek.wur.nl/speccol

Waar? Museum De Casteelse Poort
Wanneer? dinsdag-zaterdag, 11:00 -17:00, zondag 13:00-17:00; www.casteelsepoort.nl

Kunstexpo boekhandel Shikasta

In het kader van de activiteiten van City of Insects wordt op vrijdag 15 september 2006 om 17.00 uur de expositie van drie Wageningse kunstenaars, Janneke van Dijk, Françoise Kunst en Ruth Eisen bij boekwinkel Shikasta, Junusstraat 17 te Wageningen feestelijk geopend.

Janneke van Dijk met objecten, geïnspireerd door weefseltonnetjes, cocons. Ook gezien als metafoor voor menselijke thema's : omhulling, groei, verandering, geboorte, mysterie. De materialen die hierbij gebruikt zijn, zijn ondermeer ijzerdraad, papier, stof, gouache en geëtst zink.

Françoise Kunst maakt abstracte, los-figuratieve en expressieve schilderijen met een vleugje mystiek. Voor deze serie heeft zij gekozen voor gemengde technieken namelijk handgeschept papier en (bijen)was, houtskool/inkt en acryl/gouache. De inspiratie voor insecten heeft zij weergegeven in de uitdaging om de insecten uitvergroot en figuratief neer te zetten. De (bijen)was schilderijen, de zgn. insectenkastjes laten meer abstract werk zien.

Ruth Eisen heeft schilderijen gemaakt, die geïnspireerd zijn op thema’s ont- en verpopping, camouflage en zich laten zien, afweer en aantrekking. In geabstraheerde vormen speelde zij met allerlei elementen en zag daarbij ook grote overeenkomsten met menselijke vormen en gedrag. In het werk “de belofte” is de vlinder in wezen al in de rups aanwezig, wat in de feestelijke kleuren en sfeer tot uitdrukking komt.

De expositie is tijdens winkelopeningstijden 15 september t/m 7 oktober 2006 te bekijken.
Daarnaast zijn de kunstenaars ook met werk vertegenwoordigd op de Wageningen-City of Insects kunstexpo 18 t/m 23 september in het gebouw van entomologie, Binnenhaven 7 te Wageningen.

Insectenkamer met LEVENDE INSECTEN!

Ook de Koepel doet actief mee. We hebben een fantastische verzameling insecten vergaard.
Op onze buitenschoolse opvang "Binnenstebuiten" zijn de beestjes van 18 t/m 22 september te bewonderen. Er zijn reuze wandelende takken, sissende kakkerlakken, sprinkhanen, lieveheersbeestjes, felgekleurde wantsen en als klap op de vuurpijl zijn er op dit moment vanuit Japan Bidsprinkhaan larven onderweg (per vliegtuig ....) naar Wageningen!!

Basisscholen worden in de gelegenheid gesteld om de insecten met hun leerlingen te komen bekijken. Uitleg over de insecten wordt aan de kinderen gegeven door educatieve medewerkers.

Voor meer informatie en/of reserveringen: Koepel Kinderopvang, mevr. Willie Hagestein. Tel 0317-412010 of w.hagestein@kinderopvang-wageningen.nl

Wat is dat voor insect?

Er zijn 6-30 miljoen soorten insecten op aarde. In het insectenmuseum van Wageningen Universteit hebben we 600.000 insecten. Het museum is normaal gesproken niet open voor publiek, maar op 23 september zullen deze museumschatten aan het publiek getoond worden. Een unieke kans die je zeker niet mag missen.