Birgit Boogaard een van de vier genomineerden voor landelijke Docent van het jaar

12 april 2023

Birgit Boogaard, docent bij Knowledge Technology and Innovation (KTI) is een van de vier genomineerden voor de titel Docent van het Jaar van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Op 24 april zal zij, net als de andere drie genomineerden, Ed van Beeck (Erasmus Universiteit Rotterdam), Erik-Jan Broers (Tilburg universiteit), Jim Portegies (TU Eindhoven), een minicollege over haar vakgebied houden. Een jury bestaande uit twee docenten en drie studenten bepaalt dan de winnaar. “Deze nominatie is fantastisch, ik hoop dat het een hele inspirerende middag gaat worden, met mooie ontmoetingen”, zegt Boogaard.

Foto: Guy Ackermans. Birgit Boogaard bij de uitreiking van Wageningese Teacher of the Year-verkiezing van Wageningen University & Research in 2022.

Boogaard doceert onder andere de vakken "African philosophy"en "Social Justice Technology and Development".Ze won afgelopen najaar de Teacher of the Year-award van WUR. Vervolgens is het gebruikelijk dat de winnaar van deze verkiezing wordt voorgedragen voor de landelijke verkiezing van ISO. Zelf heeft Boogaard eigenlijk niet zoveel met het wedstrijdelement hiervan. “Het heeft voor mij iets ambivalents. Onderwijs is niet iets individueels, dat doe je samen. Met studenten en andere docenten. Terwijl ik nu alleen als docent centraal sta. Bovendien een wedstrijd gaat over winnaars en verliezers, het impliceert een oordeel. En daar gaat het juist in mijn vakken niet over. Daar gaat het over verbinding en dat verschillen er mogen zijn”, verklaart ze.

Aan de andere kant vindt ze de waardering die uit de nominatie spreekt, een enorme eer. “In mijn ogen staan er de 24e april vier fantastische docenten op een podium iets over hun onderwijs en vakgebied te vertellen. Over onderwerpen waar hun hart ligt. En daar kijk in ontzettend naar uit. Het is tevens een mooi moment om Afrikaanse filosofie onder de aandacht te brengen bij een breed publiek in hoger onderwijs.”

Goed docentschap inspireert en motiveert

De verkiezing Docent van het jaar heeft als doel stil te staan bij het belang van goed docentschap. “Goed docentschap kan studenten inspireren, motiveren en vooruitbrengen”, zegt ISO-voorzitter Terri van der Velden. “Met deze verkiezing zetten we een paar talentvolle docenten in het zonnetje en geven we het docentschap de waardering die het verdient.”De docent die als beste uit de bus komt ontvangt niet alleen de eervolle titel, maar ook een fysieke prijs, ontworpen door HKU-student Ellen Lensink. En de winnaar gaat een erefunctie in het Comeniusnetwerk bekleden en ontvangt een beurs om te besteden aan onderwijsinnovatie.