Vermarkten van duurzame voeding: 6 tips
Hoe kan een bedrijf de klant helpen kiezen? Wageningen Economic Research geeft 6 tips.
Nog meer inzichten
Benieuwd wat u als aanbieder van gezondere producten, van producent tot (online) supermarkt, naast deze 6 tips nog meer kan doen? Doe dan mee aan het nieuwe onderzoek dat wij opstarten. Hierin gaan wij, samen met u, onderzoeken hoe uw gezondere product wél gekozen wordt door de consument. Deze inzichten kunt u vervolgens zelf benutten voor de vermarkting van uw product, waarmee u extra waarde creeert voor uw klanten.
Tip 1: Leg uit wat duurzaam voedsel is
Het UTZ Certified- keurmerk garandeert je dat een product met respect voor natuur en milieu is geproduceerd en eerlijk is verhandeld.
Duurzaamheid wordt vooral gekoppeld aan energie, houdbaarheid, “lang meegaan”. Duurzaamheid wordt door consumenten niet automatisch gelinkt aan voedsel. Uit onderzoek blijkt dat de term Duurzaam voedsel associaties oproept als: biologisch, houdbaar op. Veel consumenten hebben geen idee.
Tip 2: Splits je doelgroep in om je klant gerichter te kunnen benaderen
Tip 3: Bied duurzaam product aan zoals duurzame consument het wil
Biologische groente en fruit worden vaker verkocht wanneer ze onverpakt worden aangeboden.
Kopers hebben weinig begrip voor het verpakken van biologische groente en fruit in plastic. De variant 'onverpakt' versus 'verpakt' is getest in een virtuele supermarkt. Consumenten konden hier aan de hand van een boodschappenlijstje digitaal winkelen. In de virtuele supermarkten waren zowel biologische als niet-biologische varianten aanwezig.
Tip 4: Bied de consument alleen kennis aan rondom hun interesses
Consumenten die eerlijke handel belangrijk vinden worden graag geïnformeerd over het Fair Trade keurmerk en zullen met deze nieuwe kennis geneigd zijn meer Fair trade producten te kopen.
Consumenten die belangstelling hebben voor bepaalde voedselkwaliteitswaarden, handelen daar vaak ook naar. Als je gedragsverandering wilt bereiken, kun je proberen die interesse bij consumenten te prikkelen. Inhaken op het onbewuste en het pad van de verleiding kan ook leiden tot verandering in denken en doen.
Tip 5: Laat zien wat anderen doen
Wist je dat 71% van je medescholieren elke dag fruit eet?
Consumenten zijn meer bereid om voor duurzame producten te kiezen wanneer zij zich kunnen identificeren met de andere duurzame consument. Dit proces wordt in de wetenschappelijke literatuur ‘sociale identificatie’ genoemd.
Tip 6: Leer hoe uw klant keuzes maakt
Bedrijven moeten consumentenrespons op nieuwe producten meenemen vanaf de start van het innovatieproces.
De consument baseert zijn afwegingen op drie typen kenmerken, namelijk technologie, persoon en maatschappij. Deze kenmerken bepalen uiteindelijk of de consument een innovatieve technologie accepteert of niet.