‘Plastic-Soep-Detectives‘ genomineerd voor Klokhuis Wetenschapsprijs

7 oktober 2020

Het ‘Litter-ID onderzoek' van onderzoeker Wouter Jan Strietman van Wageningen University & Research is genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs 2020.

Afval voorkomen is beter dan opruimen

Dagelijks drijft er vanuit Europa een grote hoeveelheid plastic afval met de zeestromingen mee richting de Noordpool, ook vanuit Nederland. Zo kan een snoeppapiertje uit Nederland al binnen anderhalf jaar op Spitsbergen terechtkomen. Langs deze route zorgt al dit afval voor allerlei problemen bij zeedieren en kustbewoners. Is opruimen een oplossing? Jazeker, maar nog beter is de oorzaak aan te pakken en zo te voorkomen dat afval in zee terechtkomt.

Afval op Griend (foto: Wouter Jan Strietman)

De oorzaak is echter vaak nog onbekend. Om die beter in kaart te brengen hebben Strietman en zijn onderzoeksteam de Litter-ID methode ontwikkeld. Hiervoor gaan zij naar gebieden toe waar aangespoeld plastic uit zee een groot probleem vormt. Samen met mensen die daar wonen en werken onderzoeken ze als detectives een grote hoeveelheid aangespoeld afval uit zee. Ook kijken de onderzoekers naar aangroei van planten of dieren om te bepalen waar die vandaan komen. Daarmee wordt duidelijk waar en waarom dit afval in zee terechtgekomen is, en hoe dit kan worden opgelost. Met deze kennis op zak kunnen de betrokkenen aan de slag om de oorzaak bij de bron aan te pakken.

Breed en jong publiek bekend maken met wetenschappelijk onderzoek

Op zondag 15 november vindt tijdens het InScience Festival de uitreiking plaats van de Klokhuis Wetenschapsprijs. De prijs richt zich op wetenschappelijk onderzoek, dat relevant en interessant is voor kinderen op de basisschool. Uit 60 inzendingen, afkomstig van universiteiten, hogescholen en umc’s in Nederland, zijn tien onderzoeken genomineerd. Het Litter-ID onderzoek is één van de tien genomineerden.

Analyse van aangespoelde visnetten (foto: Wouter Jan Strietman)

Het doel van de prijs is om een breed en jong publiek bekend te maken met wetenschappelijk onderzoek in Nederland. De prijs werd in 2016 voor het eerst uitgereikt. De Klokhuis Wetenschapsprijs bekroont interessant en relevant wetenschappelijk onderzoek voor kinderen van 9 tot 12 jaar. Aan het onderzoeksgebied van het winnende onderzoek wordt een wetenschapsaflevering van Het Klokhuis gewijd.