
Consumentengedrag doorgronden
De markt waarin u opereert is voortdurend in ontwikkeling. Consumentenbehoeften veranderen continu, uw concurrenten innoveren en brengen nieuwe producten naar de markt en overheidsbeleid speelt een rol in de acceptatie van innovaties, met mogelijk verstrekkende gevolgen voor uw onderneming. Heeft u de actuele kennis in huis om de concurrentie een stap voor te blijven of de stap naar nieuwe markten te zetten?
Wageningen Economic Research geeft u inzicht in het aankoop- en consumptiegedrag van consumenten, cruciale factoren die een rol spelen bij dit gedrag en aanknopingspunten om dit gedrag te beïnvloeden.
Wat wij voor u kunnen betekenen
Interventiestrategieën ontwerpen en testen
Het wetenschappelijk, onder geconditioneerde omstandigheden, testen van consumentengedrag levert inzichten op die uw marketingbeslissingen goed kunnen ondersteunen. Deze manier van onderzoeken op speciale testlocaties sluit allerlei externe invloeden op consumentengedrag uit waardoor de rol van heel specifieke gedragsbeïnvloeders duidelijk wordt.
Consumentengedrag monitoren
Inzicht in het gebruik van uw producten door consumenten is vaak de sleutel tot commercieel succes. De wensen en behoeften van consumenten veranderen doorlopend. Voldoet een winkel- of schappresentatie zodanig aan de wensen van de consument dat uw product de beste plaats in het schap krijgt of leidt een aanpassing ervan tot meer aankopen en een hogere klanttevredenheid? En zodra de consument uw product heeft aangeschaft, heeft u voldoende inzicht in het gebruik ervan thuis? Wie consumeert uw product? Op welk moment en op welke manier? Wageningen Economic Research helpt u deze vragen te beantwoorden zodat u met de verworven inzichten uw aanbod beter kunt afstemmen op de vraag.
Consumptiemotieven analyseren
Naast inzichten in aankopen, bereiding en consumptie van producten door consumenten is het voor effectieve consumentenmarketing absoluut noodzakelijk om de motivatie voor waargenomen aankoop- en consumptiegedrag te doorgronden. Waar denken consumenten aan als ze voor het winkelschap staan? Geeft gezondheid, smaak of gemak de doorslag bij een aankoopbeslissing? Of zijn het aspecten als milieu en duurzaamheid? Welke invloed heeft de leefstijl, medische conditie of smaakvoorkeur van één van de leden van het huishouden op andere leden van het gezin?
Inzicht in consumentengedrag, motieven en succesvolle interventies
Wij helpen u inzicht te krijgen in de veranderingen van consumentengedrag in relatie tot uw assortiment op bestaande en potentiële markten. Ons onderzoek reikt van koopgedrag tot voedingspatronen voor verschillende producten en in diverse contexten. Wij onderzoeken zowel de individuele consument als consumentensegmenten en zelfs de maatschappij als geheel.
Daarnaast geven we u inzichten op korte en op langere termijn. We identificeren de bepalende factoren van aankoop- en consumptiegedrag en wijzen de weg naar het realiseren van maatschappelijk gewenste gedragsverandering. Deze inzichten leveren wij door een aanpak waarin analyse en evidence-based maatwerk centraal staan.
Wij maken gebruik van de meest actuele data uit diverse externe en eigen databronnen en onze brede kennis van internationale consumentensegmenten. Zo blijft u de concurrentie een stap voor.
Welk stukje van de puzzel heeft u nodig?

Heeft u behoefte aan consumentenonderzoek?
- Interventiestrategieën ontwerpen en testen
- Consumentengedrag monitoren
- Consumptiemotieven analyseren
Of bent u op zoek naar marktinzichten?
Research infrastructures: toegang tot internationaal vergelijkbare consumenteninzichten
Het doen van internationaal vergelijkbaar consumentenonderzoek is erg lastig. Zo zijn er internationaal grote verschillen in de naamgeving van het productassortiment en van eetmomenten. Daarnaast is het verkrijgen consumenteninzichten moeilijk door verschillen in betrouwbaarheid en actualiteit van nationale statistieken en de beschikbaarheid en methodiek van lokale en (inter)nationale consumentenpanels.
Om gezonde en duurzame voedselinnovaties te stimuleren, is het van groot belang om internationale en vergelijkbare consumentengegevens te hebben over gedrag, consumptie en leefstijlen. Lees onze blogs als u meer wilt weten over de internationale voortrekkersrol die WUR hierin speelt.