Tweelingen bij zwarte mangrove, mogelijk voordeel bij klimaatverandering

1 november 2022

Wetenschappers van Wageningen University & Research hebben ontdekt dat zwarte mangroves tweelingen kunnen produceren. Het is hoogstwaarschijnlijk de allereerste keer dat dit is waargenomen voor deze mangrovesoort. Het fenomeen van identieke zaailingen was al bekend bij enkele andere soorten mangroves.

Van zaadje tot mangrovetweeling: 5 dagen (B), 6 weken (C) en 19 weken (D) na het ontkiemen.

In de kwekerij voor tropische planten in Wageningen bestuderen wetenschappers van het Netherlands Earth System Science Centre (NESSC) verschillende mangrovesoorten en tropische zeegrassen. Hier kijken ze onder andere naar de gevolgen van klimaatverandering en andere antropogene invloeden op kwetsbare tropische mariene systemen. Begin dit jaar trokken enkele ontkiemende zaden van zwarte mangroves de aandacht van NESSC-onderzoekers Sara Pino Cobacho en Marjolijn Christianen: uit enkele zaadjes ontsproot namelijk een tweetal zaailingen – oftewel tweelingen!

Het fenomeen van tweelingen bij mangrovebomen is extreem zeldzaam en slechts een aantal keren eerder beschreven. Het is dan ook zeer waarschijnlijk de allereerste keer dat dit fenomeen is waargenomen bij zwarte mangroves. Samen met haar collega’s in Wageningen en van de Burger’s Zoo heeft Sara een kort artikel gepubliceerd in het academisch tijdschrift Botanica Marina om de opmerkelijke vondst te beschrijven.

Snellere aanpassing

Mangroves spelen een cruciale rol in tropische kustregio’s doordat ze de erosie van de kust remmen en een habitat bieden aan honderden verschillende planten en dieren. Vanwege hun belangrijke functies bestuderen NESSC-wetenschappers welke invloed klimaatverandering heeft op mangroves.

"Het vermogen van mangrovebomen om tweelingen te produceren zou hen een evolutionair voordeel kunnen geven bij klimaatverandering, omdat zij hun voortplantingsstrategie kunnen aanpassen," zegt Sara Pino Cobacho, hoofdonderzoeker van deze studie.

Netherlands Earth System Science Centre (NESSC)

Het NESSC is een virtueel onderzoekscentrum, waaraan vijf verschillende instituten meewerken: de Universiteit Utrecht, het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee(NIOZ), de Radboud Universiteit Nijmegen, de Vrije Universiteit en Wageningen Universiteit. Het NESSC is een Zwaartekrachtprogramma en wordt gefinancierd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het programma heeft additionele financiering ontvangen van het EUHorizon 2020 research and innovationprogramma vanuit Marie Skłodowska-Curie Cofund, subsidieovereenkomst nr. 847504.