Gezonde voeding stimuleren voor de jongste jeugd

In 2021 had 50% van de volwassenen en ruim 30% van de kinderen van 4 tot 16 jaar in Nederland overgewicht. Gezonde voeding stimuleren voor de jongste jeugd is de oplossing voor een duurzaam en gezond leven en voorkomt overbelasting van ons zorgstelsel. WUR streeft naar het verbeteren van de
gezondheid en het welzijn van kinderen en adolescenten door het inzetten van de brede expertise die wij hebben op het terrein van voeding, psychologie, gezondheid, groene ruimten en gedragswetenschappen.

• Gezonde voeding stimuleren voor de jongste jeugd

Wageningse experts onderzoeken bij en met verschillende doelgroepen welke strategieën effectief zijn en op welke manieren hulpbronnen kunnen worden toegepast om gezondere eetgewoonten te ontwikkelen. Bij hulpbronnen moet dan gedacht worden aan zelfvertrouwen, wilskracht, honger en verzadiging, beschikbare sociale netwerken en steun, maar ook de ligging van supermarkten en markten in de buurt van scholen.

In een whitepaper worden 10 oplossingen geschetst vanuit onderzoek om gezond en duurzaam eetgedrag bij de jeugd te stimuleren.

10 oplossingen voor gezonde voeding voor kinderen

• Je kunt niet vroeg genoeg beginnen om groente te leren eten
  • In vier simpele stappen wordt groente en fruit op school heel gewoon
  • Ontbijtkwaliteit verbetert door individuele feedback en het stellen van doelen